Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Religionshistoria - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Hög kvalitet: Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Gällande det första aspektområdet miljö, resurser och område är studieplanen precis och utförlig beskriven, och säkerställer en bred och metodmedveten utbildning. Personalen har hög vetenskaplig kompetens, men som helhet en begränsad handledningserfarenhet, enligt bedömarnas uppfattning. Att bättre sprida handledningsansvaret, utbilda handledarna och skapa en bättre överensstämmelse mellan handledarnas och doktorandernas forskningsfält, identifierar bedömargruppen som viktiga utvecklingsområden för lärosätet. Bedömargruppen konstaterar att institutionen står inför stora utmaningar, både med hänsyn till att bättre utnyttja handledarkapaciteten i allmänhet och i synnerhet när det gäller de omställningar som kommer att behöva göras när den lärare som har haft ensamt ansvar som huvudhandledare snart frånträder sin ställning. Institutionen befinner sig därmed i en sårbar situation.

Det framgår av självvärderingen och bifogade publikationslistor att lärarna inom ämnet är produktiva forskare och att forskarutbildningsmiljön har goda internationella och nationella kontaktnät, som också kommer de forskarstuderande till godo. För bedömargruppen framstår det att det vid institutionen finns en medvetenhet att komma tillrätta med de utmaningar som beskrivits. Det gäller även ansträngningarna att förbättra gemenskapskänslan i doktorandmiljön, genom det gemensamma seminariet och ett årliga teori-internat. Seminarieverksamheten vid institutionen och lärosätet i övrigt framstår som väl utbyggd, även om doktorandernas deltagande i det högre seminariet har varierat. Lärosätet har också genomfört en doktorandenkät för att uppmärksamma svagheter, och en bedömning av kvaliteten på forskarutbildningen ingår i lärosätets regelbundna kvalitets- och förnyelseundersökningar.

Vidare kan bedömargruppen konstatera att utbildningens utformning, genomförande och resultat överlag verkar fungera utmärkt samt är genomtänkt och har innovativa inslag. Forskarutbildningen karaktäriseras av en bredd beträffande kursmöjligheter och aktiviteter genom den större miljö som ämnet är en del av. Institutionen har goda och välfungerande mekanismer for regelbunden intern evaluering av undervisningsupplägget och ett kvalitetsförbättrande arbete. Parallellt kan bedömargruppen påpeka att det finns skäl att vara uppmärksam på och följa hur den mycket väl utarbetade utformningen belastar doktoranderna. Bedömargruppen önskar också att lärosätet som ett utvecklingsprojekt reflekterar över om de med dessa mekanismer kan ta itu med de kritiska kommentarer som bedömarna rest vad gäller könsbalansen inom utbildningen.

Vid sidan av kurserna bedöms deltagandet i forskarseminarier vara ett centralt element för doktoranderna där dessa tränas att bidra till en dynamisk akademisk diskussion. Därutöver planeras och förverkligas seminarieverksamheten i samråd med doktorander och seniora forskare. Studierektor genomför årliga utvecklingssamtal med doktoranderna, där de individuella studieplanerna intar en central roll för uppföljning av individuella överenskommelser och årlig progression.

För att komma tillrätta med identifierade problem avseende doktorandernas möjligheter till undervisningserfarenheter har institutionen infört en särskild introduktion och mentorskap. Arbetslivsperspektivet föreligger tydligt inom utbildningen, men arbetsmöjligheterna utanför den akademiska forskningssektorn skulle enligt bedömarna kunna ges större uppmärksamhet. Bedömargruppen vill lyfta fram det positiva exemplet att professionsinriktade inslag inkluderats inom ramen för det högre seminariet enligt doktoranderna önskemål i en skriftlig utvärdering. Fakulteten ska införa fortlöpande skriftliga utvärderingar även inom forskarutbildningen för alla aktiva doktorander.

Slutligen anser bedömargruppen att doktorandernas intressen är väl tillgodosedda och uppfattar en medvetenhet kring likabehandlingsperspektiv i utbildningens innehåll, där jämställdhetsutmaningarna till viss del uppmärksammas. Arbetet för en bättre könsbalans bland doktoranderna, och i övrigt ökad jämställdhet vid institutionen bör aktivt fortsätta. Bedömargruppen vill lyfta fram initiativet med intresseväckande möten mellan doktorander och studenter på avancerad nivå, i syfte att uppmuntra en mångfald av forskarbegåvningar. Bedömarna saknar dock en tydlig systematisk uppföljning av jämställdhetsintegrering inom utbildningen, vilket därför identifieras som ett utvecklingsområde. Överlag anser dock bedömargruppen att forskarutbildningen i Religionshistoria vid Uppsala universitet som helhet karaktäriseras av hög kvalitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)