Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Religionshistoria - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Personalens kompetensutveckling övervakas enligt självvärderingen av fakulteten genom årliga rapporter och prefektens årliga utvecklingssamtal med personerna i fråga. Kvaliteten i forskarutbildningen övervakas i sin tur av fakultetsnämnden och genom lärosätets regelbundna kvalitets- och förnyelseundersökningarna, som ger underlag till kvalitetsförbättring. Forskningsandelen i anställningen anses av bedömarna vara ett minimum för att säkerställa den enskilda forskarens vetenskapliga kompetensutveckling.

Det finns en studierektor för forskarutbildningen som håller årliga utvecklingssamtal med de forskarstuderande och fångar upp eventuella problem med handledning och progression. Självvärderingen nämner också ett handledarkollegium som arbetar med kvalitetsutveckling. Det genomförs regelbundet doktorandundersökningar för att mäta hur tillfredsställda doktoranderna är med utbildningen. Här var återkopplingen från doktoranderna enligt uppgift i självvärderingen överlag positiv när det gäller den psykosociala arbetsmiljön. Således konkluderar bedömargruppen att lärosätet arbetar på flera nivåer och sätt med uppföljning, åtgärder och återkoppling för att kvalitetssäkra utbildningen.

Rörande doktorandernas måluppfyllelse ges återkoppling på sedvanligt sätt genom slutseminarium, seminariepresentationer under doktorandstudierna och konferensinlägg. Vidare enligt självvärderingen arbetar lärosätet också med att utveckla den etiska medvetenheten. Progressionen övervakas med hjälp av de individuella utvecklingsplanerna, och ett projekt är igång för att förbättra och komplettera dessa. Fakulteten har nyligen reviderat den allmänna studieplanen för att säkerställa alla doktorander en likvärdig utbildning oberoende av handledare. Även här framgår det för bedömarna att lärosätet genomför ett löpande kvalitetsarbete.

Enligt självvärderingen beaktar lärosätet ett arbetslivsperspektiv genom egna karriärdagar och alumniundersökningar. För att komma tillrätta med identifierade problem avseende doktorandernas möjligheter till undervisningserfarenheter har institutionen infört en särskild introduktion och mentorskap, vilket bedöms av bedömargruppen som mycket positivt. Ett doktorandråd bevakar doktorandernas perspektiv och lärosätet ska införa fortlöpande, skriftliga utvärderingar även för doktoranderna.

Jämställdhet beaktas till viss del av lärosätets likavillkorskommittén och genom arbetsmiljöundersökningen Personalbarometern. Bedömargruppen vill dock påpeka att uppföljningen av balansen mellan könen i doktorandgruppen måste ges större uppmärksamhet och vill som ett positivt exempel lyfta fram initiativet med i möten mellan antagna doktorander och studenter på avancerad nivå, i syfte att uppmuntra en mångfald av forskarbegåvningar. Detta möjliggör en framtida justering av den rådande obalansen vad gäller könsrepresentationen, men bedömargruppen vill samtidigt understryka vikten av att institutionen ser detta som ett utvecklingsmål och systematiskt granskar och följer upp eventuellt andra och mer osynliga hinder på ett liknande sätt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)