Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Religionshistoria - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Det finns ett doktorandråd som bedömargruppen uppfattar vara aktivt och välrepresenterat i olika sammanhang, i enlighet med vad som kan förväntas. Doktoranderna erbjuds även obligatoriska utvecklingssamtal med studierektor samt muntliga utvärderingar, vilket ger tillfälle för synpunkter.

Bedömargruppen ser även positivt på doktorandernas deltagande i institutionens pedagogiska utvecklingsarbete, och de möjligheter att delta i institutionens pedagogiska dagar som erbjuds dem, då detta ger möjlighet till inflytande vad gäller undervisning. Den förberedande introduktionen till undervisningen, i form av auskultation på den kurs doktoranden ska undervisa inom, vill bedömargruppen lyfta fram som ett gott exempel. Doktoranderna beskrivs dessutom ha tillgång till nationella såväl som internationella nätverk och uppmuntras att ta del av dessa.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Enligt självvärderingen har den fysiska arbetsmiljön har förbättrats med nya lokaler.

Lärosätet lyfter fram att doktoranderna måste särskiljas som grupp vid större arbetsmiljöundersökningar. Dessa har visat ett relativt högt sjuktal bland kvinnor som går doktorandutbildningen. En rad åtgärder påstås i självvärderingen ha vidtagits för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön, vilket ska ha visat sig i arbetsmiljöundersökningar (Personalbarometern), men lärosätet nämner inga närmare konkreta exempel.

Bedömargruppen vill lyfta fram det positiva exemplet att professionsinriktade inslag inkluderats inom ramen för det högre seminariet enligt doktorandernas önskemål i en skriftlig utvärdering. Vidare har doktoranderna möjlighet att framföra sina önskemål och synpunkter både vid de högre seminarierna och vid det årliga utvecklingssamtalet med studievägledare, som ansvarar för att återkoppla eventuella synpunkter till handledarkollegiet.

Enligt självvärderingen har fakulteten beslutat om att precis som för studenter på grundnivå införa fortlöpande skriftliga utvärderingar även inom forskarutbildningen för alla aktiva doktorander. Studierektor för forskarutbildningen kommer i framtiden att genomföra detta terminsvis och med anonymitet gentemot handledarna (som examinerar kurserna). Detta för att kunna identifiera problem med exempelvis doktorander som riskerar att inte bli färdig med utbildningen på utsatt tid.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)