Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Energi och miljö - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-11-28
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Energisystem
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Chalmers tekniska högskolas ledning driver en jämställdhetsintegrering för hela lärosätet som ska vara genomfört i alla verksamheter 2019. Inom ramen för integreringen kommer det för forskolaskolan ske olika kartläggningar och genomlysningar ur ett könsperspektiv, bl.a. gällande fördelning av institutionstjänstgöring, möjlighet att delta på konferenser och rekrytering.

Det finns en allmän strävan efter att alla doktorander skall ha tillgång till alla nätverk och samarbeten och vid institutionstjänstgöring strävar man efter en jämn könsfördelning. Bland doktorander är fördelningen av kvinnor och män nästan jämn men för handledare och övriga forskare råder en obalans. I självvärderingen framgår att det vid nyrekrytering av disputerad personal arbetas aktivt för att få kvinnliga sökande. I det jämställdhetsintegreringsarbetet som beskrivs ovan finns det ett fokus på rekrytering och från och med 2019 kommer tjänster där sökfältet är enkönat att utlysas igen. Bedömargruppen menar att även om kvinnor är i minoritet som handledare är andelen kvinnor med hänsyn till andelen kvinnliga doktorander förhållandevis hög för en teknisk utbildning.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Den årliga medarbetarenkäten innehåller frågor om jämställdhet och jämlikhet. Enkäten genomförts av Chalmers tekniska högskola centralt vilket medför att resultaten inte enbart gäller energisystem utan avser hela institutionen. Resultaten visar att manliga doktorander är något mer nöjda än kvinnliga doktorander. Sett specifikt till handledning är dock kvinnorna mer nöjda, framförallt gällande dess kvalitet. När det gäller institutionstjänstgöring och deltagande konferenser och workshop framgår ingen skillnad mellan könen.

2016 genomfördes också en intervjustudie med doktorander och handledare med fokus på en kvantitativ ojämnställd miljö. Där framkom, visserligen oavsett kön, att det var viktigt att hitta sätt att hantera stress. Sett ut ett könsperspektiv är stress en viktig fråga då det finns en ökad risk för kvinnor att utveckla ohälsa pga. stress.

När det gäller eventuella åtgärder signalerar intervjuerna att man delvis inväntar lärosätets centralt ledda aktiviteter för införandet av jämställdhetsintegrering.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)