Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik med inriktning mot didaktik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Självvärderingen ger en detaljerad beskrivning av hur arbetet med jämställdhet sker med utgångspunkt i den jämställdhetspolicy som gäller för högskolan. Jämställdhetsfrågor hålls levande i organisationen och bevakas när handledarkollegiet sätts samman, när betygsnämnden utses och i andra organisatoriska sammanhang. Självvärderingen visar också att jämställdheten bearbetas som en akademisk fråga. Frågor kring jämställdhet är integrerade i den högskolepedagogiska utbildningen, i kurser och seminarier där man granskar kursinnehåll, val av forskningsproblem och forskningsansatser ur ett jämställdhetsperspektiv. Bedömargruppen ser detta som goda exempel och menar att självvärderingen ger en övertygande bild av att jämställdhetsperspektivet är integrerat i såväl utbildningen som forskningen.

Handledargruppen inom forskarutbildningen har en majoritet kvinnor. Bland doktoranderna i didaktik är kvinnorna i klar majoritet.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Ledningen för högskolan för lärande och kommunikation (HLK) och utbildningsledaren har ett utpekat ansvar för att åtgärder för att främja jämställdhet i utbildningen sätts in vid behov. Det gäller till exempel kursutbud, kursplanearbetet, seminarier och frågor som berör handledarkollegiets arbete. Vidare nämns att utbildningsledaren tar upp jämställdhetsfrågor i de individuella samtal som hen har med doktoranderna och att utbildningsledaren och handledarkollegiet tillsammans för diskussioner om åtgärder och behov av utvecklingsinsatser. Totalt sett finner bedömargruppen att förutsättningarna är goda för en systematisk uppföljning av jämställdhetsperspektivet i utbildningen.

Bedömargruppen noterar att situationen med den ojämna könsfördelningen i doktorandgruppen står klar för högskolan. Däremot saknas en diskussion om strategier för att ändra på detta. Högskolan avser att ta fram nya handlingsplaner för lika rättigheter som är anpassade till den nya diskrimineringslagen, och detta arbete ska integreras med det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Bedömargruppen vill lyfta fram att högskolan på ett föredömligt sätt bidrar aktivt till att belysa forskningen och den akademiska verksamheten i ett jämställdhetsperspektiv när det gäller val av forskningsproblem och forskningsområde. Detta fördjupar förståelsen för jämställdhetens roll i akademisk verksamhet.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)