Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktorander tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Doktoranderna har inflytande på olika aspekter av utbildningen som till exempel kursutbudet. De har också inflytande genom representation i olika beslutande och rådgivande organ och på andra sätt. Individuella studieplaner tas fram i samband med antagningen av doktorander för att nämna ett exempel. Utbildningen innehåller kurser som ger generiska kunskaper och doktoranderna deltar i de grupperingar som ser över och reviderar kursutbudet. Möjligheter finns för doktoranden att vända sig till någon annan än handledarna om det finns problem, dels till studierektor och dels till en "mentor" utanför handledargruppen. Det finns en tydlig process för byte av handledare.

Det finns milstolpar i utbildningen för doktoranden att hålla sig till. Doktoranderna genomför årliga presentationer av sina arbeten, de flesta tar en licentiatexamen. Bedömarna menar att doktoranderna har inflytande på planeringen och att de är delaktiga i att ta fram den första versionen av den individuella studieplanen redan före utbildningens start.

I uppföljningen av den individuella studieplanen ges doktoranden tillfälle att lämna synpunkter på utbildningen. Att dessa synpunkter tas på allvar säkerställs genom att en senior forskare som inte ingår i handledargruppen deltar i uppföljningsmötet. Den personen kommer ofta från en annan institution och har i de flesta fall valts av doktoranden själv. Vidare framgår det av självvärderingen att doktorander har representation i relevanta organ. Inför möten i högskolestyrelsen och dekangruppen informeras doktorandkommittén om de ärenden som berör dem och de ges möjlighet att lämna sina synpunkter och påverka besluten. Det finns särskilda riktlinjer för studentinflytande vid lärosätet som också omfattar doktoranderna och som tydliggör principer för hur det ska utövas.

Lärosätet följer kravet att varje doktorand ska ha minst två handledare. Doktoranderna får stöd för att genomföra aktiviteter som faller inom kategorin institutionstjänstgöring genom att det finns en utsedd undervisningsmentor för de doktorander som undervisar, samt genom att det anordnas en speciell kurs inför institutionstjänstgöringen. Att ansvar och skyldigheter ska beaktas av både lärosätet och doktoranden regleras bland annat i den allmänna studieplanen och andra dokument. Av själv-värderingen framgår det att doktoranderna vid utbildningens start får information om regelverk, tidsramar och mallar med mera Inom ramen för "Introduktion till forskarstudenter". Bedömargruppen vill framhålla denna introduktion som ett gott exempel.

I de insända individuella studieplanerna kan det utläsas att det är vanligt att samma person är både huvudhandledare och examinator. Även om examinatorns roll inte framgår, vill bedömargruppen påpeka att detta bör ses över.

Utvecklingssamtal med prefekten erbjuds doktoranderna som en pilotverksamhet. För lärosätes-anställda doktorander anser bedömargruppen att detta borde vara en självklarhet även om det vid intervjutillfället framgick att samtalen mest syftar till planering av institutionstjänstgöring.

Utbildningen följs upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitets-utveckling, återkoppling sker till relevanta intressenter.

En aktiv doktorandkommitté med representation i högskolestyrelsen och i dekangruppen är ett bra sätt att fånga upp behov av förändring från doktoranderna och att initiera förändringar. Inför mötena i nämnda organ kallar doktorandkommittén doktoranderna till möte där det informeras om kommande ärenden och där synpunkter fångas upp. Detta är positivt, särskilt om det engagerar doktoranderna väl. Uppföljningsmöten nämns som ett instrument för att fånga upp doktoranders synpunkter på utbildningen. Vid intervjutillfället framkom exempel på åtgärder som vidtagits baserade på åter-koppling från doktoranderna.

Sammanfattningsvis bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)