Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är inte integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Lärosätet har planer, målsättningar och ambitioner när det gäller att få in ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen. Vid rekryteringsutlysningar använder lärosätet formuleringar för att uttrycka sina ambitioner och för att främja jämställdhet. Det nämns i självvärderingen att jämställdhetsperspektivet tydligt beaktas vid tillsättning av opponenter och betygsnämndsledamöter.

Av självvärderingen och intervjuerna framgår att det för närvarande inte finns några moment i utbildningen som behandlar jämställdhet och därmed inte någon systematik när det gäller att integrera jämställdhetsperspektivet i genomförandet av forskarutbildningen för att på så sätt bibringa doktoranderna kunskap om jämställdhetsfrågor.

Bedömningsgrunden innebär att utvärdera huruvida ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. Detta kan knappast sägas vara fallet. Av själv-värderingen och intervjuerna framgår att ett jämställdhetsperspektiv inte är integrerat i utbildningens utformning och genomförande även om det vid intervjutillfället framkom exempel på inslag som kan förekomma. Därför blir det oklart hur jämställdhetsperspektivet påverkar utbildningen. Det finns för närvarande inte heller något systematiskt sätt att bibringa doktoranderna kunskap om jämställdhets-frågor. Lärosätet rekommenderas att ta stöd hos externa experter för att systematiskt genomlysa möjligheterna att integrera ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen.

Självvärderingen visar en omedvetenhet om vad jämställdhet innebär och intervjuerna förstärker detta intryck. Framför allt saknas kunskap om hur jämställdhetsperspektivet kan integreras i utbildningens utformning och genomförande, även om det vid intervjutillfället framkom exempel på inslag som kan förekomma.

Lärosätet rekommenderas att ta hjälp av externa experter för att systematiskt genomlysa möjligheterna att integrera ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen. Exempel på medvetna strategier kan vara att bjuda in kvinnliga gästföreläsare, att medvetet välja kurslitteratur utifrån ett jämställdhetsperspektiv, att genomföra seminarier om jämställdhetsperspektiv inom datavetenskap och att bjuda in fler kvinnliga gästforskare. Det sistnämnda kan även bidra till att öka nätverket av kvinnliga forskare runt utbildningen.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitets-utveckling, återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Lärosätet beskriver inte någon process för uppföljning av integreringen av jämställdhetsperspektivet i forskarutbildningens utformning och genomförande. Det ges inte heller exempel på åtgärder som genomförts efter en uppföljning.

Sammanfattningsvis bedöms inte perspektivet jämställdhet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)