Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat. Forskarutbildningsämnets relation till området för forskarutbildning är adekvat.

Ämnesdefinitionen i den allmänna studieplanen är tydlig och ligger inom internationellt etablerade forskningsområden. Utbildningen innehåller inga specialiseringar. Bedömargruppen gör bedömningen att forskarutbildningsämnets djup i första hand representeras i ämnet för avhandlingen. Av själv-värderingen framgår att dekanerna ansvarar för att regelbundet se över forskarutbildningsämnets definition/innehåll. Under intervjuerna framgick att den allmänna studieplanen ses över vart tredje år på initiativ av dekanerna.

Av publikationslistor, över exempelvis kurser som lärosätet ger, och till viss del från de individuella studieplanerna kan bedömargruppen dra slutsatsen att utbildningen har koppling till vetenskaplig grund genom att forskarutbildningsämnet relaterar och förhåller sig till etablerade teorier, metoder och tekniker inom ämnet. Från detta material kan bedömargruppen också dra slutsatsen att utbildningen har koppling till beprövad erfarenhet och förhåller sig till etablerad praxis inom ämnet.

Området för examenstillstånd är IT med tillämpningar, inom vilket forskarutbildningsämnet datavetenskap helt adekvat faller. Lärosätet har tidigare haft vetenskapsområde teknik. Vid övergången till avgränsade områden för examenstillstånd angav Blekinge tekniska högskola bland annat IT med tillämpningar till Högskoleverket som ett av de områden som lärosätet ämnade bedriva forskarutbildning inom. Blekinge tekniska högskola har inte lämnat någon skriftlig beskrivning av området till bedömargruppen men under intervjutillfället redogjorde lärosätet för hur datavetenskap inbegrips i området. Forskarutbildningsämnets relation till området för forskarutbildning är därmed adekvat.

Sammantaget bedöms aspekten forskarutbildningsämne vara tillfredsställande.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

Av självvärderingen samt bilagor framgår att forskningsmiljön har en omfattning och kvalitet som är god. Dessutom stärks miljön ytterligare genom det närliggande ämnet Programvaruteknik. Handledar-styrkan inom datavetenskap inkluderar tio professorer och fem docenter varav nästan alla är tills-vidareanställda vid lärosätet.

Av underlagen, självvärderingen och intervjuerna, framgår att handledarnas kompetens är adekvat för doktorandernas inriktning. Handledarna är aktiva i det internationella vetenskapssamhället och publicerar överlag väl. Även doktoranderna publicerar. Doktoranderna har tillgång till en grupp aktiva forskare och lärare av olika nationaliteter och kön i miljön. Bedömarna menar att systemet med en senior granskare från en annan institution är mycket bra och skapar ytterligare bredd i doktorandernas möte med erfarna forskare.

I dokumentet med titeln Introduktion till forskarstudenter, finns det en process beskriven för handledarbyten som doktoranderna informeras om när de startar sin forskarutbildning. Lärosätet skulle dock kunna följa upp om denna introduktion läses.

Lärosätet arrangerar handledarutbildning och enligt vad som framgår av ifyllda individuella studie-planer har huvuddelen av handledarna gått en sådan utbildning. Vid intervjutillfället påpekades det även att systemet med senior granskare utvecklar handledarna genom halvt extern involvering.

Kompetensutveckling, vetenskaplig och pedagogisk, sker även till stor del "on the job training". Att följa samhällsutvecklingen sker också genom "on the job training", till exempel genom samverkans-projekt.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Kompetens och kompetensutveckling för personalen följs upp på individnivå genom att en individuell kompetensplan tas fram i samband med utvecklingssamtal. På institutionsnivå sker uppföljningen genom att prefekterna för de båda berörda institutionerna tar upp eventuella rekryteringsbehov vid årliga budgetmöten med högskolans rektor och ledning. Kompetensbehov identifieras således systematiskt och leder vid behov till rekrytering, vilket det också ges exempel på i självvärderingen.

Enligt Blekinge tekniska högskolas kvalitetssystem för utbildning, som omfattar alla nivåer inklusive forskarnivån, utvärderas alla utbildningar externt vart sjätte år. Detta ser bedömargruppen som ett gott exempel på kvalitetssäkring.

Ovan nämnda individuppföljning av personal torde vara adekvat för att ge stöd och förutsättningar för nyrekryterade att integreras i miljön. Utveckling och uppföljning av själva handledarkompetensen utöver handledarkurs skulle emellertid kunna ske med en större grad av systematik, så även återkopplingen från det omgivande samhället.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Av självvärderingen samt bilagda tabeller och publikationslistor framgår att forskningsmiljön har en omfattning och kvalitet som är god. Dessutom stärks miljön ytterligare genom det närliggande ämnet Programvaruteknik. Forskningsvolymen är stor (25 MSEK budgeterat för 2017) och forskarna publicerar generellt sett omfattande i internationella konferenser och tidskrifter av mestadels hög kvalitet. Forskarna är aktiva i olika vetenskapliga uppdrag och i nationella och internationella nätverk som även doktoranderna är del av. Vidare är samarbetet med externa parter såsom industrin omfattande. Doktoranderna deltar även i det samarbetet.

Doktoranderna är aktiva i miljöns interna aktiviteter till exempel genom att delta i seminarier och genom att lyssna på gästföreläsningar samt att själva ge seminarier. Vid intervjutillfället nämndes även granskning av forskningsartiklar (review-uppdrag) som doktoranderna är delaktiga i, workshops samt det faktum att samarbetspartners befinner sig i miljön och interagerar med doktoranderna och ger gästföreläsningar.

Självvärderingen, bifogade individuella studieplaner samt efterfrågad komplettering med lista på kurser, visar att doktoranderna har tillgång till relevanta kurser, både ämneskurser och övriga kurser. Det är dock inte tydligt på vilken nivå och hur ofta kurserna ges, eller hur blandningen mellan interna kurser och kurser genom samarbete med andra lärosäten ser ut. Vid intervjutillfället togs ämnet upp, det finns en medvetenhet om att det behöver planeras kurser som doktoranderna kan läsa. Bedömargruppen ser ett behov av att lärosätet avsätter resurser för kurser och planerar för dem på ett strukturerat sätt, så att doktorander inte blir lidande av att inte kunna läsa relevanta kurser.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Vid Blekinge tekniska högskola finns en process för att identifiera fakultetsgemensamma kurser på forskarnivå, vilket bedömargruppen ser positivt på. Beträffande rekryteringsbehov, så finns det rutiner för att identifiera också dessa.

Lärosätets kvalitetssystem för utbildning som omfattar alla nivåer inklusive forskarnivå inbegriper extern utvärdering av alla utbildningar vart sjätte år. I självvärderingen framgår det att också forskarmiljöns omfattning och kvalitet ska ingå som en del i dessa återkommande utvärderingar.

Vid intervjutillfället framhölls även mer dagliga rutiner för uppföljning av miljön som exempelvis att ta fram publikationsstatistik, internat med uppföljning samt kontroll av mängden externa medel.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Djup och bredd inom forskningsämnet datavetenskap skaffar sig doktoranderna genom avhandlings-arbetet och genom de kurser som de genomgår inom forskarutbildningen. Ämnesdefinitionen i den allmänna studieplanen är tydlig och ligger inom internationellt etablerade forskningsområden. Handledarstyrkan inom datavetenskap inkluderar tio professorer och fem docenter varav nästan alla är tillsvidareanställda vid lärosätet. Handledarna publicerar frekvent, samarbetet mellan dem är väl utvecklat vilket stärker miljön. Forskarutbildningsmiljön ingår i väl fungerande nationella och internationella nätverk och har omfattande samarbeten med det omgivande samhället.

Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet med senior granskare från en annan institution. Detta system är mycket bra och skapar ytterligare bredd i doktorandernas möte med seniorer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)