Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Blekinge tekniska högskolas kvalitetssystem för utbildning utvärderar alla utbildningar inklusive forskarnivå externt vart sjätte år. Detta ser bedömargruppen som ett gott exempel på kvalitetssäkring.

Kompetens och kompetensutveckling för personalen följs upp på individnivå genom att en individuell kompetensplan tas fram i samband med utvecklingssamtal. Utveckling och uppföljning av själva handledarkompetensen utöver handledarkurs skulle emellertid kunna ske med en större grad av systematik, liksom även inhämtande av återkoppling från det omgivande samhället. På institutionsnivå sker uppföljningen i form av att prefekterna för de båda berörda institutionerna tar upp eventuella rekryteringsbehov vid årliga budgetmöten med högskolans rektor och ledning. Rutiner för uppföljning av forskarutbildningsmiljön finns också som exempelvis att ta fram publikationsstatistik, internat med uppföljning samt monitorering av mängden externa medel.

Mallen för den individuella studieplanen är tillräckligt detaljerad för att progression ska gå att följa över tid genom att jämföra olika versioner av doktorandens individuella studieplan. I den individuella studieplanen listas examensmålen från Högskoleförordningen, mallen medger också att själva handledningens art beskrivs. En bra rutin som finns är att en senior forskare från en annan institution ombeds att ge skriftlig återkoppling på både presentation och innehåll då en doktorand håller seminarium, vilket ska göras minst en gång om året. Det finns också ett system för att revidera forskarutbildningen inklusive exempelvis kursutbudet, i detta system ingår även moment där doktoranderna själva involveras.

Det förs visserligen en dialog med partners om den industriella relevansen hos forskarutbildningen, men det förefaller inte finnas någon process för avstämning och insamling av återkoppling som involverar arbetslivet och alumner. Uppföljning med avseende på arbetslivets perspektiv är således att betrakta som ett utvecklingsområde. Det finns en aktiv doktorandkommitté med representation i högskolestyrelsen och i dekangruppen. Inför möten i dessa organ kallar doktorandkommittén doktoranderna till möte där det informeras om kommande ärenden och där synpunkter fångas upp. Det förefaller också ske uppföljningsmöten där återkoppling från doktoranderna på forskar-utbildningen kan ges. Beträffande jämställdhetsperspektivet, verkar det inte finnas någon process för uppföljning av integreringen av perspektivet i forskarutbildningens utformning och genomförande. Uppföljning med avseende på jämställdhetsperspektivet är således ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)