Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

I självvärderingen framgår att doktorandernas inflytande säkerställs både på individuell nivå och på institutionsnivå. Det individuella inflytandet sker i kontakterna med handledare, inte minst i samband med revideringar av den individuella studieplanen. Formellt inflytande tillförsäkras också genom att doktorander finns representerade i forskarutbildningsrådet, forskarutbildningsutskottet samt i fakultetsnämnden för Fakulteten för hälsa, naturvetenskap och teknik. Genom representationen ges doktoranderna möjligheter att påverka forskarutbildningen exempelvis i frågor som rör antagning av nya doktorander, fastställande av individuella studieplaner, kursplaner, kursutbud och andra åtgärder för förbättringar av forskarutbildningen som beslutas om i fakultetsnämnden. Dessutom finns ett doktorandråd till vilket doktorander kan vända sig för att få råd och stöd. Informell delaktighet uppkommer också genom olika sociala evenemang vid institutionen.

Doktoranderna deltar också i personalmöten där de har möjligheter att föra fram sina erfarenheter och förslag till förändringar. Medarbetarsamtal är ett annat forum där doktoranderna har möjlighet att framföra synpunkter om utbildning och arbetsmiljö. Ytterligare inslag i forskarutbildningsmiljön som bidrar till doktorandernas inflytande vid institutionen är att en av lärarna har ett särskilt ansvar för undervisning i svenska, att sprida information om interkulturella frågor och att översätta policy-dokument till engelska. Detta ska säkerställa att doktorander som inte har svenska som första språk ska kunna delta aktivt i forskarutbildningen på lika villkor. Bedömargruppen vill lyfta fram detta som ett gott exempel på inslag i forskarutbildningsmiljön som kan främja doktorandinflytandet.

Av självvärderingen framgår att doktoranderna huvudsakligen genomför det vetenskapliga arbetet inom ramen för de olika profilområdenas forskningsprojekt i samarbete med nationella och internationella aktörer. Projekten är till stor del externt finansierade, vilket innebär att doktoranden genomför sitt arbete tillsammans med olika aktörer samt i ett tillämpat sammanhang. Dock finns också risker förknippade med detta som till exempel att arbetet kan tendera att i alltför hög grad styras av krav från externa finansiärer, vilket kan medföra att den "akademiska nyfikenheten" inte får tillräckligt stort utrymme.

Det finns vid institutionen en intention om att verka för en arbetsmiljö som möjliggör att forskarstudier kombineras med ansvar för familj, vilket ska garanteras genom att EU:s policy om jämställdhet följs. Doktoranderna bereds möjligheter till institutionstjänstgöring motsvarande 20 procent. Sammanfattningsvis har doktoranderna inflytande på en organisatorisk nivå, samt inflytande över sin individuella utbildning.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Den individuella studieplanen som upprättas inom sex månader efter påbörjade studier i samarbete mellan doktorand och handledare godkänns av doktorand, handledare, prefekt och dekanus. Studie-planen säkerställer att doktorandens utbildning planeras och följs upp med ett aktivt deltagande av doktoranden, i syfte att målen i forskarutbildningen ska nås inklusive att studierna ska slutföras inom givna tidsramar. Av självvärderingen framgår att identifierade avvikelser i förhållande till den individuella studieplanen också hanteras av handledare, forskarutbildningsansvarig, prefekt och dekanus. Även omfattningen av doktorandens undervisning dokumenteras i den individuella studieplanen och följs upp i samband med den årliga revideringen.

På institutionsnivå säkerställs den systematiska uppföljningen via forskarutbildningsansvarig och möten som organiseras två gånger per år med doktorander. Diskussioner om forskarutbildningen och önskemål om eventuella ändringar fångas upp vid dessa möten, dokumenteras och avrapporteras till prefekt. Den senare omsätter resultaten i åtgärder då behov identifierats.

På lärosätesnivå genomförs regelbundet en doktorandenkät i det uttalade syftet att vara kvalitets-förbättrande. Doktoranderna deltar också regelbundet i ledar- och medarbetarundersökningen vid lärosätet. Det är prefektens ansvar att se till att förbättringar genomförs. Intervjuerna klargjorde också att prefekten ansvarar för arbetsmiljöfrågor och att dessa följs upp också beträffande doktorander, samt att doktorander regelbundet deltar i personalmöten och medarbetarsamtal där de har möjlighet att framföra sina synpunkter.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)