Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

I enlighet med lärosätets policy eftersträvar institutionen en jämställd balans mellan könen. Av självvärderingen framgår att personalen vid institutionen som helhet likväl domineras av män. Antalet kvinnliga professorer är dock större än antalet män, vilket bedömarna ser mycket positivt på eftersom fördelningen kvinnor och män bland professorer i datavetenskap vanligen är den motsatta. Härigenom kan institutionen säkerställa att varje doktorand kan ha både en kvinnlig och en manlig handledare eller examinator.

Vidare framgår i självvärderingen att ett systematiskt jämställdhetsarbete bedrivs vid institutionen, vilket bland annat visas genom en medveten och långsiktig rekryteringsprocess i syfte att säkerställa en jämnare könsbalans bland doktorander. Detta konkretiseras genom att annonser om doktorand-tjänster förmedlas via e-maillistor för kvinnor inom datavetenskap och matematik och att samtliga behöriga kvinnliga sökanden inviteras till intervjuer.

Jämställdhetsperspektivet beaktas också i institutionens rekryteringsgrupper och vid val av opponenter samt ledamöter i betygsnämnder. Dessutom eftersträvas en familjevänlig arbetsmiljö genom att följa EU:s policy om jämställdhet. Dock framgår inte i självvärderingen huruvida jämställdhetsperspektivet beaktas när gästföreläsare inbjuds, vem som företräder institutionen externt eller hur perspektivet beaktas vid val av samarbetspartners.

I den allmänna studieplanen klargörs att ett genusperspektiv ska beaktas i forskarutbildningen, i enlighet med lärosätets policy för jämställdhet. Detta sker också, bland annat i följande obligatoriska kurser: Vetenskapernas filosofi och historia (7,5 högskolepoäng) och Att kommunicera vetenskap (4,5 högskolepoäng). Förutom dessa kurser integreras jämställdhetsfrågor också i kurserna Introduktion till forskarstudier i datavetenskap och Peer review i datavetenskap, genom att moment om jämställdhet och genusfrågor ingår i kurserna samt i kurslitteraturen. Det framgår dock inte av underlaget huruvida jämställdhetsperspektivet integreras också i själva doktorsavhandlingen. Bedömargruppen vill framhålla institutionens sammantagna arbete för att främja jämställdhet som ett gott exempel på hur jämställdhetsperspektivet kan integreras i forskarutbildningens utformning och genomförande.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

En fortlöpande kontroll över jämställdhetsperspektivets integrering i bland annat rekryterings-processer och i sammanställandet av betygsnämnder sker av institutionens professorer och prefekten. Det finns också en etablerad hanteringsprocedur vid lärosätet i händelse av att diskriminering av olika slag uppdagas, vilken anges i universitetets antidiskrimineringspolicy.

I en nyligen genomförd utvärdering av forskningsmiljön ingick könsfördelningen bland personalen som ett utvärderingskriterium. På institutionsnivå kan återkoppling av relevans för jämställdhetsfrågor även ske i samband med medarbetarsamtal, personalmöten och särskilda möten med doktoranderna som anordnas två gånger per år och som avrapporteras till prefekt.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)