Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

De tre ingående ämnena datavetenskap, informatik och medieteknik är såväl teoretiskt som metodologiskt väl definierade och forskningen inom de tre respektive institutionerna inom fakulteten för teknik bedrivs ofta i nära samverkan med näringslivet. Således är bedömargruppens intryck att forskarutbildningsämnets koppling såväl till beprövad erfarenhet som till den vetenskapliga grunden är god. Fakulteten garanterar handledare fem procents handledningstid för handledning av en doktorand, åtta procent för två doktorander. Institutionerna har även goda erfarenheter av att låta professorer verksamma vid utländska lärosäten ingå i handledargrupper och bedömargruppen ser detta som ett gott exempel på samverkan med andra lärosäten. Vidare är industrikontakterna goda, med flera starka och ledande företag som samverkansparter. En utmaning utgörs av detta att närmare hälften av alla doktorander inte befinner sig på samma campus som handledaren, men lärosätet förefaller hantera detta på ett tillfredsställande sätt.

Det finns bara en enda obligatorisk forskarutbildningskurs för doktoranderna i data- och informations-vetenskap. Denna kurs handlar om vetenskapsfilosofi, etik och vetenskaplig metod. De flesta av de 90 högskolepoäng som utgörs av kurser läser doktoranderna vid andra lärosäten, lärosätet är därmed mycket beroende av externt samarbete för att täcka in ämnesbredden i forskarutbildningsämnet. Bedömargruppen menar att institutionerna arbetar för att ge doktoranderna tillgång till ett kursutbud av hög kvalitet men menar ändå att ämnesbredden skulle kunna tydliggöras i den allmänna studieplanen. Interna seminarier, presentationer i samband med konferenser, populärvetenskapliga presentationer och institutionstjänstgöring, bidrar tillsammans till att måluppfyllelse avseende kunskapsformen färdighet och förmåga kan säkerställas. Doktoranderna måste göra en etisk bedömning av avhandlingsarbetet i den individuella studieplanen, etikfrågor tas även upp i samband med handledningen. I övrigt säkerställs måluppfyllelse avseende kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt genom bland annat den obligatoriska forskarutbildningskursen och doktorandens eget forskningsarbete.

Institutionernas forskning är mestadels tillämpad och genomförs i samarbete med näringslivspartners. Utbildningen har även kopplingar till nationella forskarskolor inom ämnet och till olika bransch-organisationer. I övrigt bidrar lärosätets Grants and Innovation Office, kurser i pedagogik och institutionstjänstgöring i form av undervisning till att bedömargruppen finner att utbildningen förbereder väl för ett arbetsliv såväl inom som utanför akademin.

En vart tredje år återkommande doktorandbarometer, utvecklingssamtal och årliga revideringar av den individuella studieplanen utgör möjligheter för doktoranderna att ge synpunkter på olika inslag i forskarutbildningen. Dessutom kan doktorander utöva inflytande över utbildningen genom att de är väl representerade på olika beslutande nivåer. Ett traditionellt arbetsmiljöarbete bedrivs även inom fakulteten.

Lärosätet försöker kompensera den manliga dominansen bland doktoranderna i data- och informationsvetenskap genom att låta doktoranderna komma i kontakt med doktorander inom andra miljöer där det omvända förhållandet råder beträffande könsfördelningen, vilket bedömargruppen ser positivt på. Det finns ett krav om att minst en av granskarna i rekryterings- och befordringsgrupper måste vara kvinna om det är så att det finns en kvinna bland de sökande. Jämställdhetsperspektivets integrering i forskarutbildningen är emellertid att betrakta som ett utvecklingsområde, även om jämställdhetsfrågor tas upp till behandling i den enda obligatoriska forskarutbildningskursen och under ett introduktionsmöte för nya doktorander. Jämställdhetsaspekter bör lyftas fram mer i

framförallt forskarutbildningens kursdel. Men bedömargruppen anser likväl att jämställdhets-perspektivet i viss utsträckning är integrerat i utbildningens utformning och genomförande om än inte fullt ut.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)