Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Bedömargruppen menar att doktoranderna är väl representerade på olika beslutande nivåer både i forskarutbildningsrådet och i fakultetsstyrelsen, vilket generellt sett medför ett inflytande på utbildningen. Den vart tredje år återkommande doktorandbarometern ger möjligheter till samtliga doktorander att uttrycka åsikter om utbildningen. I den senaste doktorandbarometern framkom att doktoranderna anser att de individuella studieplanerna kan förbättras och att institutionstjänstgöringen kan planeras bättre. Utvecklingssamtal är en bra kommunikationsplattform för doktorander att ta aktiv del i att utveckla utbildningen och återkoppla till institutionen vad som behöver stärkas. Detta återspeglas också i den individuella studieplanen, där doktoranderna ska fylla i huruvida utvecklings-samtalet har ägt rum och hur det har upplevts.

Inför de årliga revideringarna av den individuella studieplanen får doktoranderna möjlighet att diskutera studieplanen med studierektor för forskarutbildningen. Doktoranden har tillsammans med sin handledare ett ansvar för att hålla resultatmatrisen uppdaterad. Doktorander tar ett allt större eget ansvar för att bedriva sitt forskningsprojekt i alla dess delar allteftersom forskarutbildningen fort-skrider. Lärosätet menar att en hög grad av självständighet förväntas och mestadels infinner sig efter det att doktoranderna har tagit sin licentiatexamen. Doktoranderna förväntas därefter ta ett avsevärt större ansvar för att sätta agendan inför handledarmötena.

Inom fakulteten bedrivs traditionellt arbetsmiljöarbete. Doktoranderna har ergonomiska möbler i sina kontor och tillgång till modern IT-utrustning. Varje doktorand får en ny PC i början av sin utbildning. Av utrymmesskäl är det inte alltid möjligt för alla doktorander att få ett eget rum. Doktoranderna bestämmer själva sin arbetstid med hänsyn tagen till undervisning och olika möten där de förväntas infinna sig. Doktorandmobilitet uppmuntras av lärosätet till exempelvis i form av studiebesök och praktik på andra lärosäten.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

På lärosätesnivå ges en återkommande doktorandbarometer till samtliga doktorander vid universitetet. Den senaste barometern som genomfördes 2016 visade på en svarsfrekvens om 50 procent för doktoranderna inom datavetenskap och informatik. Intrycket av svaren är att data-vetenskap och informatik utmärker sig genom att generellt sett vara mer positiva jämfört med svar från flertalet övriga doktorander vid lärosätet. Speciellt uppskattas handledarnas kompetens och deras karriärplaneringssamtal. I den senaste doktorandbarometern framkom även att doktoranderna anser att de individuella studieplanerna kan förbättras och att institutionstjänstgöringen kan planeras bättre. Resultaten av doktorandbarometern är transparenta och används i stor utsträckning för att utforma och utveckla forskarutbildningen.

Doktoranderna har en plats i forskarutbildningsrådet och två i fakultetsnämnden, vilket medför möjligheter som också utnyttjas av doktoranderna. Vid dessa återkommande möten kan doktoranderna via sina representanter lämna synpunkter.

I den individuella studieplanen ger doktoranderna sina synpunkter på utbildningen, på handledningen och på handledningsprocessen. Prefekten har också årliga möten med doktoranderna för att inhämta synpunkter av arbetsmiljökaraktär. Handledarna deltar inte vid dessa möten.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)