Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Forskningen vid institutionerna är ofta tillämpad till sin natur och genomförs i samarbete med näringslivspartners. Doktorander som genomför denna typ av projekt möter företrädare för industrin och den offentliga sektorn, vilket lärosätet menar skapar goda möjligheter för doktorander att förstå verklighetens krav inbegripet hur resultat kan appliceras och hur resultat på projektmässiga grunder levereras. Bedömargruppen instämmer i den bedömningen.

Kompetensen hos den seniora personalen inom de olika områdena får anses vara god. Många handledare arbetar nära näringslivet vilket innebär att även doktoranderna involveras i omvärldsanalys och förvärvar en god uppfattning om aktuella trender inom datavetenskap. Det finns bra stöd för att skapa spin off-företag genom till exempel Grants and Innovation Office. De åtta forskargrupperna är idag utpräglat inriktade mot ICT-industrin (Information Communication and Technology), vilket bedömargruppen menar bör ge utexaminerade doktorer goda förutsättningar för att bli eftertraktade på arbetsmarknaden. Även sommarskolor är ett vanligt forum för doktoranderna. Kopplingar till de nationella forskarskolorna MIT (Management och IT) och CUGS (the Swedish National Graduate School in Computer Science) ger ökade kontaktytor för doktoranderna och möten med fler forskare. Som exempel på starka kopplingar till andra organisationer nämns forskarskolornas anknytning till branchorganisationen Swedsoft, samt till universitet i Tyskland, Australien och Belgien. Sammantaget finns det ett goda och väletablerade samarbeten med andra lärosäten som gynnar forskarutbildningen vid Linnéuniversitetet och ger doktoranderna goda förutsättningar för att ingå i ett föränderligt arbetsliv.

Doktoranderna får en god introduktion till akademiska studier och förbereds därmed också för en framtida karriär inom akademin, vilken i självvärderingen anges som den vanligaste karriärvägen. Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå. Utbildningen ger doktoranderna bred kunskap och förståelse både av forskarutbildningsämnet och av vetenskaplig metodik. Linnéuniversitetet ger kurser inom pedagogik och erbjuder doktoranderna träning inför att skriva forskningsansökningar vilket är värdefullt för en framtid inom både akademin och industrin. Alla doktorander ges möjlighet att undervisa i en omfattning uppgående till minst 20 procent av arbetstiden. Utbildningen ger också möjligheter till utlandsstudier och tillfälliga vistelser hos externa forskningsgrupper vilket också ger värdefulla erfarenheter och förberedelser inför en framtida karriär inom eller utanför akademin.

Erfarna doktorander uppmuntras till att leda "IEC seed"-aktiviteter (Information & Engineering Centre). Doktorander får på det sättet erfarenhet av vad som krävs av en akademiker/forskare genom att genomföra längre vistelser med andra partners, nationella så väl som internationella.

Den senaste doktorandbarometern vid lärosätet visar att doktoranderna generellt sett är nöjda med de karriärplaneringssamtal som de har med sin handledare.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts dock inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att utveckla mer formella och systematiska processer för att säkerställa arbetslivsperspektivet.

Kontakten efter avslutade studier mellan handledaren och den utexaminerade doktorn beskrivs i underlaget som god på en personlig nivå, men bedömargruppen får intrycket av att mer formella processer med hur kontakterna med alumner ska gå till verkar saknas.

Alumner är regelbundet inbjudna som talare och de inbjuds till seminarier som till exempel MIT-seminarierna som hålls två gånger per år, vilket kan bidra till att skapa kontaktytor mellan doktorander och alumner. I vissa fall kan tidigare alumner ges resebidrag. Det förekommer också att alumner rekryteras tillbaka till lärosätet. Lärosätet identifierar, i självvärderingen, i vilka fall en mer systematisk hantering av kontakterna med alumner är önskvärd, vilket bedömargruppen instämmer i.

Det är inte tydligt hur arbetslivets perspektiv generellt sett tillgodoses i de allmänna uppföljnings-rutinerna. Lärosätet har mycket täta kontakter med näringslivet. De mycket täta kontakterna med näringslivet kan ibland påverka forskarutbildningen, men en formell process saknas för uppföljningen. Uppföljning med avseende på arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen således som ett utvecklingsområde.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv likväl vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)