Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

På fakultetsnivå genomförs återkommande doktorandbarometer som riktar sig till samtliga doktorander vid lärosätet. Den senaste barometern som genomfördes 2016 visade att doktoranderna inom datavetenskap uppskattar handledarnas kompetens. Särskilt uppskattas karriärplanerings- samtalen med handledarna. Medel till såväl intern som extern forskning är kopplade till kvaliteten på forskningen och detta blir härigenom en kvalitetssäkring och ett naturligt incitament för forskarna att hålla en hög nivå på sin forskning. Forskarutbildningsrådet (FUR) utvärderar forskares och forskargruppers arbeten årligen. Därutöver genomförs en extern utvärdering av forskare och forskargrupperna vart tredje år.

Den individuella studieplanen, som revideras varje år, är ett av de främsta instrumenten när det gäller att följa upp doktorandernas progression. Den individuella studieplanen kompletteras med en resultatmatris som följs upp årligen av forskarutbildningsrådet. Resultatmatrisen visar doktorandens progression genom att sätta doktorandens resultat i förhållande till lärandemålen. I självvärderingen framgår att doktorandernas förmåga att planera och sköta sitt avhandlingsprojekt utvärderas regelbundet. Doktoranderna uppmuntras av lärosätet att avlägga en licentiatexamen, vilket blir en kontrollstation inte bara av doktorandens kunskaper på väg mot avhandlingen utan även av förmågan att leverera resultat inom givna tidsramar. I den individuella studieplanen finns ett fält som ska fyllas i när det gäller etik. En betydande majoritet av de individuella studieplanerna visar emellertid att det inte anses finnas några relevanta etiska aspekter för avhandlingsarbetet. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att se över de individuella studieplanerna med avseende på etiska aspekter.

Kontakten efter avslutade studier mellan handledaren och den utexaminerade doktorn beskrivs i underlaget som god på en personlig nivå, men bedömargruppen får intrycket av att mer formella processer för hur kontakterna med alumner ska gå till verkar saknas. Alumner är dock regelbundet inbjudna som talare och de inbjuds till seminarier vid lärosätet, vilket kan bidra till att skapa kontaktytor mellan doktorander och alumner. Inte desto mindre är det i underlaget otydligt hur arbetslivets perspektiv generellt sett tillgodoses i de allmänna uppföljningsrutinerna, vilket bedömargruppen följaktligen ser som ett utvecklingsområde.

På lärosätesnivå genomförs en återkommande doktorandbarometer vart tredje år som skickas till samtliga doktorander vid universitetet. Resultaten av doktorandbarometern är transparenta och används i stor utsträckning för att utforma och utveckla forskarutbildningen. Doktoranderna har en plats i forskarutbildningsrådet och två i fakultetsnämnden, vilket medför möjligheter som också utnyttjas av doktoranderna. Prefekten har också årliga möten med doktoranderna för att inhämta synpunkter av arbetsmiljökaraktär. Handledarna deltar inte vid dessa möten.

I självvärderingen framgår inte att någon integrering av jämställdhetsperspektivet sker i själva utbildningen - utöver i en obligatorisk forskarutbildningskurs - och inte heller på vilket sätt det säkerställs samt följs upp att doktoranderna faktiskt förvärvar kunskaper av relevans för jämställdhetsperspektivet. Uppföljningen med avseende på jämställdhetsperspektivet är således ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)