Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder för ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen finner dock att ytterligare bredd vad gäller forskningsmetodik vore önskvärd utifrån arbetslivets perspektiv. Dessutom bör institutionen säkerställa att också doktorander som inte undervisar förvärvar färdighet i att stödja andras lärande. Likaså bör den skriftliga presentationsförmågan i icke-akademiska sammanhang kunna säkerställas vad gäller samtliga doktorander.

Utbildningen innefattar i stort den ämnesbredd och kvalitetsnivå som krävs för anställning som forskare inom och utanför akademin. Utexaminerade doktorer får relevanta anställningar i relativt hög grad. Några exempel ges i självvärderingen. Bedömargruppen menar dock att en mer vittfamnande metodundervisning skulle göra utbildningen mer långsiktigt användbar.

Institutionen erbjuder möjlighet till institutionstjänstgöring med upp till 20 procent. De flesta doktorander deltar i institutionens undervisning som assistenter, föreläsare, övningsledare och projektledare. Det utgör en nyttig träning inför det kommande arbetslivet såväl inom som utanför akademin. Dock bör institutionen säkerställa att också doktorander som inte undervisar får motsvarande träning.

En styrka ligger i att de flesta doktorandprojekt genomförs i samverkan med industrin, men det är oklart om det finns andra aktiviteter som behandlar ett framtida arbetsliv. Projekten är i hög grad inriktade på tillämpningsproblem. Doktoranderna erbjuds kurser i entreprenörskap, bland annat i den nya kursen Metodik, etik och innovation, vilket är positivt. Dock är kursen inte obligatorisk i utbildningen. I de fall doktoranden är involverad i externa projekt förekommer frågeställningar som rör intellectual property rights (IPR), vilket då utgör en integrerad del i doktorandens utbildning.

Förmågan att muntligt presentera forskningsresultat i akademiska och icke-akademiska situationer och kontexter säkerställs i flera olika fora, för de flesta doktorander. Däremot framgår det inte av självvärderingen hur deras förmåga att skriva om sin forskning i icke-akademisk form säkerställs. Doktorandernas förmåga att göra bedömningar av forskningsresultatens effekter på marknad/industri tas inte heller upp i självvärderingen. Bedömargruppen har intrycket att utbildningen främst fokuserar på rena forskningsetiska bedömningar.

Institutionen har god kontakt med alumner, vilka ibland ger gästföreläsningar och därigenom synliggör karriärmöjligheter.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Enligt självvärderingen utförs uppföljning av utbildningens användbarhet för arbetslivet huvudsakligen av handledarna inom ramen för samverkansprojekten. De täta industrikontakterna gör att handledarna kontinuerligt inhämtar information om den aktuella situationen i industrin, vilken därigenom kan återverka på utbildningens utformning och innehåll. Kontinuerlig återkoppling från industrin inhämtas också på en årlig forskningsdag där externa parter deltar. Handledarna har också aktiv kontakt med alumner som ibland håller gästföreläsningar, vilka i sig innebär en form av återkoppling på utbildningens användbarhet. Dock beskrivs i underlagen inte några åtgärder som genomförts baserat på den återkoppling som sker.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)