Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Institutionen följer den policy som finns för jämställdhet och likabehandling vid lärosätet. Dock är denna policy inte nedbruten till att gälla forskarutbildningen specifikt. Forskarutbildningsämnet är mansdominerat vid lärosätet och följer därmed det nationella mönstret. Det övergripande målet är en jämn könsfördelning (40-60 procent). För närvarande är emellertid endast 10 procent av doktoranderna kvinnor. Samma fördelning gäller för handledare.

Av självvärderingen och lärosätesintervjun framgår att institutionen gör en medveten satsning på rekrytering av gästforskare som är kvinnor. Bedömarnas generella intryck är att det sker ett arbete med att göra meriteringsprocesser med tillhörande bedömningsprocesser könsneutrala. Det finns vid institutionen en medvetenhet om vikten av en jämställd representation i viktiga beslutande organ och i ledande roller, exempelvis när det gäller administrativa uppdrag. En positiv aspekt som framkommer i självvärderingen är att institutionen oftast lyckas hitta kvinnor som opponenter och som ledamöter i betygsnämnder trots att ämnet är så mansdominerat.

Institutionen arbetar med olika projekt kopplade till grundutbildningen för att på sikt öka andelen kvinnor inom ämnet som helhet. Bedömargruppen ser positivt på denna verksamhet som på sikt kan bidra till en jämnare könsfördelning bland doktoranderna vilket skulle kunna utgöra en gynnsam förutsättning för jämställdhet och bättre förutsättningar när det gäller integreringen av perspektivet i forskarutbildningen.

När det gäller integreringen av jämställdhetsperspektivet i själva utbildningen ingår detta i en högskolepedagogisk kurs. Enligt självvärderingen deltar generellt de flesta doktorander i undervisningen som assistenter eller föreläsare. Av självvärderingen framgår också att jämställd-hetsperspektivet tas upp i olika seminarier på lärosätesnivå.

Institutionen deltar i LTH:s gästforskarprogram och har vid två tillfällen varit värd för en Lise Meitner-professur vilket är ett gästforskarprogram med syfte att bjuda in en framstående kvinnlig forskare som kan verka på LTH en period och vara en förebild för andra kvinnor. Det är dock något oklart för bedömarna i vilken utsträckning institutionens värdskap för denna professur förväntas påverka - eller har påverkat - själva doktorandutbildningen i datavetenskap, om någon alls.

I självvärderingen framkommer ett forskningsprojekt inom eHälsa som handlar om avancerad cancervård i hemmet där ett distribuerat verksamhetsstöd utvecklats för sjuksköterskor i mobila vårdteam. Lärosätet menar att eftersom sjuksköterskor är en yrkesgrupp dominerad av kvinnor som inte brukar prioriteras vid införandet av ny teknik, så har projektet bidragit till ökad jämställdhet i samhället. Bedömarna menar att projektet är lovvärt och intressant. Det är dock något oklart hur initiativet direkt påverkar integrationen av jämställdhetsperspektivet i själva doktorandutbildningen

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet.

När det gäller den systematiska uppföljningen av jämställdhetsperspektivet, så hänvisar institutionen till initiativ på fakultetsnivå. Ett exempel är JäML-verksamheten som via prefekt och studierektor för forskarutbildningen ser till att fakultetens riktlinjer följs. Det finns dock inte några beskrivningar av hur institutionen säkerställer att jämställdhet främjas inom forskarutbildningsämnet.

Lärosätet beskriver inte någon process för uppföljning av hur jämställdhetsperspektiv integreras i utbildningens utformning och genomförande. Inte heller ges några exempel på åtgärder som genomförts efter en uppföljning. Visserligen ligger ansvaret för att lärosätets riktlinjer för jämställdhet följs på prefekt och studierektor, men då riktlinjerna är generella och inte specifika för den aktuella forskarutbildningen blir en sådan uppföljning helt naturligt mer övergripande. Överlag hänvisas i underlagen till lärosätes- och fakultetsövergripande uppföljningar, vilka inte är specifika för forskarutbildningsämnet.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)