Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredsställande.

Studierektor deltar i uppföljningsmöten med doktoranderna, där de har möjlighet att ge återkoppling på lärarnas kompetens. Doktoranderna kan också ge återkoppling på handledningens kvalitet i samband med uppföljningen av de individuella studieplanerna. Det finns medarbetarsamtal för juniora forskares kompetensutveckling men seniora forskare erbjuds inte några sådana medarbetarsamtal, vilka därmed är att betrakta som ett utvecklingsområde. Studierektorerna inom fakulteten träffas vid regelbundna workshops som behandlar viktiga frågor kring forskarutbildningen, vilket ger möjlighet till erfarenhetsutbyte som återförs till institutionens handledare. Det finns en formaliserad process för säkerställande av kvaliteten på de avhandlingar som går till disputation, även om denna inte innefattar externa granskare. Sådan extern granskning ser bedömargruppen som ett utvecklings-område. Bedömargruppen rekommenderar att uppföljning av forskarutbildningsmiljön som helhet sker med större regelbundenhet än de lärosätesövergripande uppföljningar som skett med ett antal års mellanrum, då forskningsmiljön har utvärderats.

Den individuella studieplanen uppdateras en gång om året och diskuteras vid det årliga studieplans-samtalet där studierektorn för forskarutbildningen deltar. Det anges dock inte i den individuella studieplanen huruvida doktoranden ligger i linje med eller efter sin plan. Inte heller ger den individuella studieplanen möjlighet till att beskriva avvikelser och åtgärder, varför bedömarna rekommenderar lärosätet att göra en översyn av studieplanerna. De allra flesta doktorander avlägger licentiatexamen där examinationen sker med extern granskare, vilket blir en naturlig kontrollpunkt för progressionen.

Enligt självvärderingen utförs uppföljning av utbildningens användbarhet för arbetslivet huvudsakligen av handledarna inom ramen för samverkansprojekten. Kontinuerlig återkoppling från industrin inhämtas på olika sätt. Handledarna har också aktiv kontakt med alumner som bland annat håller gästföreläsningar, vid vilka återkoppling på utbildningens användbarhet i arbetslivet ges. Dock beskrivs inte i underlagen några åtgärder som genomförts baserade på denna återkoppling.

Doktorandbarometrar och alumnenkäter genomförs på lärosätesnivå. I samband med den årliga revideringen av den individuella studieplanen kan doktoranden ge återkoppling på forskar-utbildningen, men doktorandens forskningsprojekt planeras i samråd med handledaren fortlöpande under forskarutbildningens gång. Uppföljning av den individuella doktorandens aktiviteter sker således kontinuerligt inom ramen för handledningstillfällena som mestadels sker varje vecka. Det anordnas dock inte några medarbetarsamtal för doktorander, vilket är att betrakta som ett utvecklingsområde. Återkoppling från doktoranderna som grupp samlas huvudsakligen in genom uppföljningsmöten med studierektor och i andra mer informella fora.

Prefekt och studierektor för forskarutbildningen ansvarar för att fakultetens riktlinjer vad gäller jämställdhet följs. Lärosätet beskriver dock inte någon process för uppföljning av hur jämställdhetsperspektiv integreras i utbildningens utformning och genomförande. Inte heller ges några exempel på åtgärder som genomförts efter en uppföljning. Överlag hänvisas i underlagen till lärosätes- och fakultetsövergripande uppföljningar, vilka inte är specifika för forskarutbildningsämnet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)