Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv. Bedömarna rekommenderar dock lärosätet att överväga att göra kursen Internet of Things and People obligatorisk, eftersom många arbetslivsaspekter behandlas i den kursen. Det borde också, menar bedömargruppen, finnas möjligheter att i väntan på egna alumner etablera kontakter med alumner som examinerats på andra lärosäten.

Utbildningen och forskningsmiljön är relativt ny. Vid tillkomsten för självvärderingen hade endast en doktorand utexaminerats. Lärosätet hade vid tidpunkten för självvärderingen knappt heller hunnit få några egna alumni.

I självvärderingen framgår att doktoranderna på olika sätt är delaktiga i forskningsprojekt tillsammans med externa aktörer. På det sättet ges doktoranderna möjligheter att skaffa sig kontaktnät och få en inblick i arbetssätt och i arbetskulturer i olika externa organisationer. Doktoranderna får också möjligheter att presentera sina akademiska alster i olika såväl akademiska som icke-akademiska sammanhang.

En majoritet av doktoranderna har varit på utlandspraktik vilket bedömarna ser positivt på.

Doktorandernas utbildning - doktorsavhandling såväl som kurser inom datavetenskap - är i regel tillämpningsorienterade, vilket förbereder för framtida yrkesliv. Det finns också forskarutbildnings-kurser av mer generell karaktär vid lärosätet som till exempel Academic Writing and Publishing, vilka är relevanta för arbetslivets karriärvägar. Samtliga doktorander är och har varit aktiva inom undervisning, vilket också det utgör en bra förberedelse för yrkeslivet inom och utom akademin. Det är, enligt självvärderingen, relativt vanligt att doktoranderna också genomgår kurser inom högskole-pedagogik.

I självvärderingen pekar lärosätet på ett antal utvecklingsmöjligheter. Bedömargruppen håller med om att det finns flera moment som behöver utvecklas och introduceras i utbildningen. En möjlighet som diskuterades under intervjuerna är att ge doktoranderna möjligheter att ta del av aktiviteter relaterade till entreprenörskap och innovationer, särskilt inom områden som ligger nära forskningsmiljön i datavetenskap. Forskningsmiljön bör också utnyttja det faktum att lärosätet har många kontakter och uppmuntras till att på olika sätt se till att doktoranderna får ta del av dessa kontakter genom olika slags aktiviteter.

Utbildningens utformning och genomförande följs inte systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet.

Utbildningen är ny och vid tillfället för självvärderingen hade endast en doktorand utexaminerats. Det innebär att det finns utvecklingspotential vad gäller systematisk uppföljning, åtgärder och återkoppling. Systematiken i uppföljningen och återkopplingen kommer säkerligen att etableras alltmer i takt med att doktorander genomför hela forskarutbildningen.

På en individuell nivå sker mycket av doktorandernas forskning i samarbete med industri och samhälle, vilket torde gynna förberedelserna för ett icke-akademiskt arbetsliv. Bedömarna menar dock att det saknas en systematik i kontakterna med näringslivet. Just näringslivsperspektivet behöver integreras på ett mer strukturerat sätt i forskarutbildningen för att därigenom ges en mer formaliserad roll. Forskningsmiljön bör också uppmuntra kontakter mellan alumner och nuvarande doktorander på ett systematiskt sätt.

En majoritet av doktoranderna har varit på utlandspraktik vilket är positivt. Bedömargruppen menar dock att även detta moment borde konkretiseras på ett mer övergripande, systematiskt sätt allteftersom utbildningen mognar och ett allt större antal doktorander utexamineras.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)