Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet. Bedömargruppen rekommenderar dock att lärosätet tillhandhåller fler kurser för att förstärka både bredd och djup i forskarutbildningen i datavetenskap.

Utformningen och innehållet i utbildningen säkerställer att doktoranden visar en bred kunskap och förståelse för datavetenskap. Det finns kurser som omfattar åtminstone 30 högskolepoäng för att säkerställa bredden i utbildningen. I viss utsträckning finns kurser tillgängliga vid andra lärosäten, vilka ofta kan ge tillgång till spetskompetens som lärosätet självt inte kan erbjuda. Bedömarna noterar att det, enligt den allmänna studieplanen, inte verkar som att lärosätet för närvarande erbjuder sina doktorander några obligatoriska kurser i datavetenskap. De kurser som fokuserar på generiska kunskaper och metodik omfattar bland annat Communicating Research, Academic Writing and Publishing, Feminist Theories on Science and Knowledge, Theory of Science, Supporting the Learning of Others, Introduction, Research Ethics and Responsible Conduct in Research, Research Methodology: Quantitative and Mixed Research Methodology and Research Methodology: Qualitative and Mixed Research Methodology.

Bedömarna anser dock att ytterligare 30 högskolepoäng borde ingå i utbildningen för att förstärka djupet i kunskapen och förståelsen av ämnet datavetenskap. Kursen Internet of Things and People är en kärnkurs som ges av lärosätet för att förstärka både bredd och djup inom forskarutbildningsämnet. Bedömargruppen menar att flera sådana kurser borde tillhandahållas av lärosätet.

De uppgifter om genomströmning som finns tillgängliga ligger i paritet med motsvarande för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor utöver hur lärosätet arbetar generellt för att doktorander ska slutföra sina utbildningar inom stipulerad tid.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Enligt självvärderingen är den individuella studieplanen det viktigaste instrumentet för att systematiskt följa upp doktorandernas progression efter genomgångna kurser. Eftersom målmatrisen möjliggör ett jämförande av doktorandens prestationer i förhållande till kvalitativa mål, är den individuella studie-planen adekvat för att dokumentera och följa upp doktorandens progression. Under intervjuerna klargjordes hur lärosätet arbetar med de individuella studieplanerna i syfte att följa upp doktorandernas prestationer. Intervjuerna klargjorde också hur lärosätet med hjälp av målmatrisen säkrar doktorandernas progression, hur den individuella studieplanen revideras och hur målmatrisen fylls i.

Doktoranderna ingår i forskningsprojekt, ofta med externa samarbetspartners. I dessa projekt finns många och tydliga deadlines som tränar doktorandens förmåga att hålla tidsramar. På motsvarande sätt kräver konferensdeltagande att doktoranderna håller tidsramar. Många doktorander tar också en licentiatexamen som blir ett etappmål på vägen till doktorandexamen och ett sätt att kontrollera doktorandens kunskaper inom forskarutbildningsämnet.

Systematisk uppföljning av forskarutbildningen/forskarutbildningsmiljön sker också regelbundet i möten i särskilda uppföljningsgrupper och i medarbetarsamtal.

Slutligen ser bedömarna positivt på att kursvärderingar görs regelbundet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt.

Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Av självvärderingen framgår att doktoranderna tränas i skriftlig och muntlig presentation av forskning och forskningsresultat i nationella och internationella sammanhang genom konferensbidrag, i tidskriftsartiklar och i seminarier. Deltagande i kvalitetssäkrade konferenser är en viktig kanal för doktoranderna när det gäller att presentera sina alster, skriftliga såväl som muntliga, eftersom konferenser primärt kvalitetssäkras av akademiker (professorer, docenter) som ger återkoppling på skrivna arbeten.

Doktoranden genomför regelbundna presentationer i olika akademiska fora men bidrar även till samhällets utveckling genom presentationer i mer populärvetenskapliga sammanhang. Sådana presentationer dokumenteras i den individuella studieplanen när det bedöms lämpligt.

För att träna sig i att stödja andras lärande är de flesta doktorander involverade i undervisning. Alla doktorander som undervisar ska gå den högskolepedagogiska kursen Supporting the Learning of Others, eller motsvarande. Kurspoängen räknas som regel in i examen.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömargruppen menar att en systematisk uppföljning görs generellt av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Det saknas emellertid vissa rutiner som bedömarna menar bör finnas på plats exempelvis när det gäller rutinerna kring tidpunkten för oppositionen av doktorsavhandlingar. Det förefaller inte heller finnas någon förhandsgranskning av avhandlingar och inte något slutseminarium före oppositionen, för att säkra kvaliteten på avhandlingarna. Bedömargruppen har också noterat att det inte finns någon generell policy när det gäller prioriteringar av konferenser. Inte heller verkar det finns någon policy avseende hanteringen av publikationer från workshops till mer prestigefyllda konferenser och/eller tidskrifter.

Den individuella studieplanen är ett av de viktigaste instrumenten för att följa upp doktorandens förmåga att hålla tidsramar och att bli klar med utbildningen inom utsatt tid, även om det på en daglig basis främst är handledarens uppgift att stämma av med doktoranden hur arbetet fortskrider. Lärosätet pekar i självvärderingen också på vikten av att handledarna får tillräcklig tid för handledning. I praktiken görs enligt lärosätet mycket av doktorandens avhandlingsarbete tillsammans med handledare och andra forskare inom ramen för olika forskningsprojekt, vilket innebär avsevärt mycket mer tid för handledningsrelaterade aktiviteter än vad den rent formella tiden anger.

I syfte att säkerställa att doktoranderna lär sig att slutföra forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar finns också ett antal deadlines och milstolpar i utbildningen. Doktoranderna tränar sig i att slutföra uppgifter under hela utbildningen särskilt inom ramen för olika projekt och vid konferensdeltagande som bland annat innebär att bidrag måste levereras inom vissa stipulerade deadlines. Att avsluta kurser kräver också planering eftersom examinationen ofta består i att i tid avlämna uppgifter, rapporter med mera. Många doktorander tar också en licentiatexamen som blir ett etappmål på vägen till doktorandexamen och ett sätt att kontrollera studentens kunskaper inom forskarutbildningsämnet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranderna har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Enligt självvärderingen finns det sällan explicita lärandemål om värderingsförmåga och förhållnings-sätt i kurserna. Emellertid tränas dessa förmågor i till exempel den nya kursen Research Ethics and Responsible Conduct in Research som infördes 2016. Där är ett av målen att visa "intellectual independence and scientific integrity, as well as insight into the responsibility for his/her research and for its publication and dissemination". Exempel på andra kurser av betydelse för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt är Ethics for Data Mining och Internet of Things and People där etikfrågor analyseras, diskuteras och examineras.

Enligt självvärderingen är det i första hand handledarens uppgifter att säkerställa att doktorandernas forskning genomförs på ett etiskt sätt med avseende på till exempel plagiat, undanhållande av oönskade resultat med mera. Det är också handledaren som ser till att doktoranden får lära sig innebörden av etikprövning. Om en sådan prövning av doktorandens forskning inte genomförs ska doktoranden i den individuella studieplanen motivera varför denna inte har varit relevant. När doktoranden i sin tur handleder studenter är det doktoranden som får lära studenter på grundutbildningen om etik - något som bedömarna anser vara betydelsefullt för måluppfyllelsen.

Även om handledarna har en särskild roll att säkerställa att doktoranderna får tillräckliga kunskaper om värderingsförmåga och förhållningssätt, så menar lärosätet också att det faktum att doktoranderna tillbringar delar av sin utbildning på andra lärosäten utan sin handledare stärker doktoranden i sin intellektuella självständighet. Bedömarna instämmer i detta påstående.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömargruppen lämnar här en stark rekommendation till lärosätet om att se till att kursmålen med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt förtydligas i utbildningen och att doktorander som utexamineras i datavetenskap har dessa kunskaper med sig för sitt framtida yrkesliv inom eller utanför akademin.

Bedömarna menar att kursutbudet, den individuella studieplanen och i synnerhet målmatrisen är viktiga och tillräckliga redskap för att säkerställa att examensmål och progressionen i utbildningen uppnås avseende kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. En brist som lärosätet självt anger i sin självvärdering är att det eftersom utbildningen är så ny finns doktorander som inte har gått igenom de kurser där bland annat redlighet i forskning explicit ingår.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Vad gäller aspekten kunskap och förståelse rekommenderar bedömargruppen fler kurser för att förstärka såväl djup som bredd specifikt inom forskarutbildnings-ämnet.

Det finns emellertid ett flertal forskarutbildningskurser som fokuserar på bredd och metodik såsom till exempel kurserna Feminist Theories on Science and Knowledge och Theory of Science. Utformningen och innehållet överlag i forskarutbildningen ger sammantaget bedömargruppen ett intryck av att utexaminerade doktorer torde kunna uppvisa en bred kunskap och förståelse för datavetenskap. Lärosätet bör inte desto mindre överväga att göra vissa av de befintliga kurserna obligatoriska i den allmänna studieplanen.

Genom konferensbidrag, tidskriftsartiklar, seminarier och presentationer i mer populärvetenskapliga sammanhang tränas och i vissa fall examineras doktorandernas förmåga att diskutera forskningsresultat med olika slags aktörer. De flesta doktoranderna är också involverade i undervisning och dessförinnan måste de genomgå en högskolepedagogisk kurs, vilket säkerställer dessa doktoranders förmåga att stödja andras lärande. Måluppfyllelsen vad gäller kunskapsformen färdighet och förmåga kan därmed sägas vara tillfredsställande.

I bland annat kurserna Research Ethics and Responsible Conduct in Research, Ethics for Data Mining och Internet of Things and People ingår vetenskaplig redlighet och intellektuell självständighet som betydelsefulla inslag. Också det faktum att doktoranderna tillbringar delar av sin utbildning på andra lärosäten utan sin handledare stärker doktoranden i sin intellektuella självständighet. Sammantaget anser bedömargruppen att måluppfyllelsen avseende kunskapsformen värderings-förmåga och förhållningssätt är tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)