Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarutbildningen vid Malmö universitet är relativt ny. Vid tillfället för självvärderingen hade bara en doktorand utexaminerats. Bedömargruppen menar dock att aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling generellt sett fungerar tillfredsställande. Även om det finns utvecklingsmöjligheter finns det också, i de flesta fall, instrument på plats för att göra systematiska uppföljningar. Några rekommendationer till förbättringar lämnas dock. När det gäller aspekten forskarutbildningsmiljö anser bedömargruppen att det borde vara relevant att genomföra en utvärdering av de ekonomiska resurserna i syfte att säkerställa att det finns tillräckligt med ekonomiska medel för att även i framtiden kunna hålla hög kvalitet på forskningen. Beträffande måluppfyllelsen av kunskapsformen färdighet och förmåga är den generella bedömningen att uppföljningen och säkringen av dessa examensmål fungerar bra. Dock menar bedömarna att det saknas vissa rutiner kring doktorsavhandlingen avseende opposition, förhandsgranskning och slutseminarium. Bedömarna noterar också att det inte finns någon policy när det gäller prioriteringar av konferenser och inte heller avseende hanteringen av publikationer alltifrån workshops till mer prestigefyllda konferenser och/eller tidskrifter. Avseende måluppfyllelsen av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt lämnar bedömarna en stark rekommendation till lärosätet om att se till att kursmålen gällande de examensmålen förtydligas. Uppföljningen av måluppfyllelse på individuell nivå genom revidering av den individuella studieplanen förefaller dock fungera väl.

Den systematiska uppföljningen när det gäller arbetslivets perspektiv och jämställdhetsperspektivet utgör utvecklingsområden. Bedömarna menar att det saknas en systematik i kontakterna med näringslivet. Dessa kontakter behöver integreras mer i doktorandutbildningen och struktureras tydligare för att ges en mer formaliserad roll. Allteftersom utbildningen mognar bör även momentet utlandspraktik konkretiseras, struktureras och formaliseras. Även den systematiska uppföljningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställhet var, vid tillfället för självvärderingen, ganska outvecklad. Här lämnar bedömarna flera förslag till utveckling.

Bedömningen görs utifrån det uppföljningssystem som finns på olika nivåer och för hur åtgärder kan initieras och återkopplas till berörda. Vidare är det positivt att lärosätet har integrerat jämställdhets/ genusperspektivet i forskarutbildningen genom kurser och i kurslitteratur. Doktoranders perspektiv är tillfredsställande genom att de har inflytande både på institutionsnivå och i den individuella utbildningen. Bedömargruppen noterar dock att explicita rutiner samt en systematisk uppföljning för karriärutveckling kan utvecklas på institutionsnivå.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)