Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Av självvärderingen framgår att forskarutbildningsämnet inrättades vid lärosätet 2010 inom området Nya medier, offentligheter och gestaltningsformer (NMOG). Datavetenskap ses som en teknisk bas för NMOG. Beskrivningen av ämnet inkluderar bredd och djup. Bredden illustreras av tre pelare på vilka datavetenskap vilar; matematik, teknik och samhällets teknikanvändning. Ämnets avgränsning framgår av lärosätets profilering inom distribuerade och intelligenta system, system- och programvaruutveckling, modellering samt simulering och visualisering. I den allmänna studieplanen framgår det att den vetenskapliga grunden fokuserar på områdena beräkningskraft, effektivitet och resurssnålhet, samt på delar av ingenjörsvetenskapen som är baserade på kunskaper och metoder för konstruktion av system. Otydligheter med avseende på forskarutbildningsämnets definition, dess avgränsningar, profilområden samt processer för revidering av den allmänna studieplanen klargjordes under intervjuerna.

I den allmänna studieplanen och i självvärderingen framstår avgränsningen av forskarutbildnings-ämnet och dess koppling till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som välmotiverad och adekvat.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande. Bedömargruppen rekommenderar dock att lärosätet säkerställer att de fora där handledarna publicerar sina alster håller hög internationell kvalitet och är högt rankade.

Av självvärderingen framgår att antalet handledare och lärare står sig väl i förhållande till omfattningen på utbildningen och ger även förutsättningar för expansion. Det finns sex möjliga huvudhandledare inom forskarutbildningsämnet datavetenskap, där huvudhandledaren antingen är professor eller docent. Totalt finns 14 möjliga handledare inom miljön och av dessa 14 personer är tre kvinnor.

Innan doktorander antas till forskarutbildningen säkerställer lärosätet att det finns en huvud-handledare med rätt inriktning. Handledarna är aktiva forskare som visar sin vetenskapliga kompetens genom att publicera sig flitigt. Även doktoranderna publicerar sig. Eftersom det finns tre identifierade specialiseringar i den allmänna studieplanen menar bedömarna att det är viktigt att lärosätet säkerställer att samtliga tre områden får tillräckliga resurser i det fall en ändring av handledare kan bli aktuell.

Kompetensutveckling sker bland annat genom egen forskning. I arbetstidsavtalet garanteras också disputerade lärare minst 20 procent kompetensutveckling/forskning, vilket bidrar till en kontinuitet i handledarnas kompetensutveckling. Lärosätet ger handledarutbildning på forskarnivå. Handledarna ingår i ett handledarkollegium för utbyte av erfarenheter inom handledning och forskarutbildning i allmänhet. Stöd för detta finns på lärosätesnivå. Kompetensutveckling inom högskolepedagogik finns också. Två av sex doktorander har handledare som är kvinnor. I handledargruppen ingår ett flertal personer med utländsk bakgrund.

Av bifogade publikationslistor samt av självvärderingen framgår att handledarna har en hög publiceringsgrad, samt deltar aktivt i konferenser och andra vetenskapliga aktiviteter. I och genom projekten med olika nationella eller internationella aktörer följer handledare och doktorander samhällsutvecklingen på en generell nivå. Bedömargruppen rekommenderar ändå att lärosätet säkerställer att de fora där doktoranderna och handledarna publicerar sina alster håller hög internationell kvalitet och är högt rankade. För att medvetandegöra även doktoranderna om vikten av detta menar bedömargruppen att lärosätet bör utveckla generella riktlinjer och verktyg som identifierar vilka fora som kan accepteras för sammanläggningsavhandlingar.

Att följa samhällsutvecklingen sker genom "on the job training", till exempel genom samverkans-projekt. Forskningen sker i hög grad i samverkansprojekt med externa parter. Disputerade lärare följer också en relevant seminarieserie där externa aktörer medverkar och diskuterar samhällsutmaningar inom området.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att det finns en process för att säkerställa att endast doktorander med en inriktning för vilken det finns en adekvat handledarkompetens antas.

Det framkommer även i självvärderingen att lärosätet arbetar med kompetensförsörjning genom treåriga planer för rekrytering och befordran. Processen för byte av handledare framgår av självvärderingen genom en tydlig beskrivning av tillvägagångssätt samt ansvarsfördelning i enlighet med reglementet.

Utbildningen som är ny är fortfarande till stor del under utveckling men bedömarna menar att det finns instrument på plats för att göra systematiska uppföljningar. Av självvärderingen framgår att systematiska uppföljningar sker via ett lärosätesövergripande forskarutbildningsutskott där forskarutbildningsmiljöernas utveckling är en ständigt återkommande punkt. Utbildningen följs upp i medarbetarsamtal som genomförs med både handledare och doktorander. Som ett exempel på åtgärder utifrån uppföljningen kan nämnas att forskningsplaner har justerats som ett resultat av medarbetarsamtalen.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Antalet aktiva handledare i datavetenskap är 14, varav sex är huvudhandledare (tre kvinnor). Totalt finns 26 tillsvidareanställda i personalen som ägnar sig åt utbildning. Inom ämnet finns sex doktorander varav en är kvinna och rekrytering av två nya doktorander är igång. En av de utmaningar som lärosätet identifierar är obalansen i könssammansättningen både i handledargruppen och bland doktoranderna. Lärosätet skriver i sin självvärdering att det nu - för att få fler kvinnliga doktorander - bedrivs ett aktivt arbete för att öka kvinnliga studenter på grundnivå. Vid tillsättning av doktorander beaktas det underrepresenterade könet som ges förtur vid i övrigt likvärdiga förutsättningar.

Forskningen inom datavetenskap vid Malmö universitet bedrivs främst inom tre centra: Internet of Things and People (IoTaP), Software Center samt K2. I självvärderingen framgår att forskar-utbildningsmiljön befinner sig i en period av expansion. Majoriteten av doktoranderna rekryterades efter 2014. Forskningsmiljön är i hög utsträckning externfinansierad, till cirka 70 procent. En stor del av finansieringen kommer från KK-stiftelsen som idag finansierar en av inriktningarna inom the Internet of Things and People. Exempel på andra finansiärer är Vinnova, Formas och Trafikverket.

De nationella och internationella samarbeten som lärosätet har innebär att handledarna också får väl etablerade och fungerande nätverk och att doktoranderna får möjligheter att ta del av dessa nätverk. Detta är av stor vikt för att doktoranderna ska kunna skapa egna nätverk, vilka kan vara betydelse-fulla för att framgångsrikt kunna genomföra forskarutbildningen men också för framtida anställningar. Flera av doktoranderna har varit på utlandspraktik. Självvärderingen ger ett exempel på en doktorand som har varit på praktik på Microsoft i Seattle.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I forskarutbildningsmiljön sker kommunikationen genom olika regelbundna möten: projektmöten, handledarmöten och möten med studierektor och prefekt. Den individuella studieplanen är ett viktigt instrument när det gäller att följa upp doktorandernas progression mot examensmålen. Därutöver säkras kvaliteten på miljön genom ett handledarkollegium på fakultetsnivå, en forsknings- och forskarutbildningsnämnd på fakultetsnivå och ett forskarutbildningsutskott på lärosätesnivå.

Det är bedömargruppens bedömning att en systematisk uppföljning görs av forskarutbildningsmiljön för att säkerställa hög kvalitet. Bedömargruppen anser likväl att det borde vara relevant att genomföra en systematisk utvärdering av forskningsmiljön på lärosätesnivå, dels för att säkerställa att det finns tillräckligt med ekonomiska medel i form av intern såväl som extern finansiering för att kunna hålla hög kvalitet på forskningen och dels för att säkerställa att det finns mekanismer för återkoppling inom området datavetenskap.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredställande.

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Det finns ett tillräckligt antal handledare i förhållande till antalet doktorander. En utökning av antalet doktorander kan dock behöva en utökad handledarresurs. Uppföljningen av handledarkompetensen och kompetensutveckling är också väl tillgodosedd.

Forskningsmiljön bedöms vara av hög kvalitet. Forskningen inom datavetenskap vid Malmö universitet bedrivs främst inom tre centra: Internet of Things and People (IoTaP), Software Center samt K2. I självvärderingen framgår att forskarutbildningsmiljön befinner sig i en period av expansion. Majoriteten av doktoranderna rekryterades efter 2014. Forskningsmiljön är i hög utsträckning externfinansierad, till cirka 70 procent. Det finns goda förutsättningar för doktoranderna att etablera såväl nationella som internationella nätverk och kontakten med det omgivande samhället är goda. Djup och bredd inom forskarutbildningsämnet uppnås genom doktorandens avhandling och de kurser som doktoranden genomgår i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)