Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

I självvärderingen framgår att doktoranderna deltar i planering och genomförande av forskning redan vid formuleringen av den individuella studieplanen och vidare under utbildningens gång. Där framgår också att doktoranderna finns representerade i ett antal grupper, såväl på lärosätesnivå som på institutionsnivå, vilket dokumenteras i den individuella studieplanen. De grupper som nämns i detta sammanhang är Umeå natur- och teknologkår (NKT), det forskningsstrategiska rådet vid Umeå universitet, fakultetsnämnden, fakultetens kommitté för utbildning på forskarnivå och fakultetens forskningskommitté. Det råd som har störst påverkan på forskarutbildningen i ämnet är emellertid institutionens råd för forskning och forskarutbildning. Samtliga frågor som rör forskarutbildningens vidareutveckling bereds i rådet. På grund av rådets centrala betydelse har doktorandplatsen, enligt självvärderingen, aldrig varit vakant. Det är bedömarnas uppfattning att den kompensation som doktoranderna får i forskarutbildningstid för att ta dessa uppdrag visar på att lärosätet verkar för att involvera doktoranderna i att utveckla utbildningen och läroprocesser.

I självvärderingen framkommer att studierektorn för utbildningen har nära kontakt med doktorander. Förutom handledare får varje doktorand även en referensperson som inte är direkt involverad i doktorandens forskningsaktiviteter, vilket bedömargruppen vill framhålla som ett mycket gott exempel. Det framgår av intervjuerna att det finns en process för att gradvis öka doktorandernas ansvar i undervisningen. Det finns också en tydlig process för handledarbyte.

Doktoranderna har i huvudsak anställning vid lärosätet eller hos annan arbetsgivare. Doktorander med anställning vid lärosätet deltar i den medarbetarenkät som genomförs regelbundet. Individuella samtal med studierektor för forskarutbildning nämns som ett instrument för att fånga upp doktoranders synpunkter på utbildningen och arbetssituationen. Dock tycks det inte finnas möjlighet för doktorander att få regelbundna medarbetarsamtal med sin chef om arbetssituationen, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde.

Doktorander uppmuntras att lägga fram en licentiatavhandling på vägen mot doktorsexamen, vilket de flesta av dem gör. Licentiatexamen fungerar som en milstolpe i studierna, men i övrigt nämns inga mer formella milstolpar. Något som bör övervägas är att införa ett slutseminarium med extern granskning. Detta kan träna doktoranden inför disputationen och också utgöra en extra kvalitetssäkring av avhandlingen.

I den individuella studieplanen saknas information om antagningsdatum och datum för fastställandet av doktorandens första individuella studieplan. Bedömargruppen vill framhålla betydelsen av att lärosätet fastställer en individuell studieplan för doktoranderna tidigt i utbildningen.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Den systematiska uppföljningen följer det lärosätesgemensamma regelverket för forskarutbildningen i ettårscykler, treårscykler och sexårscykler. Uppföljningsprocessen är enligt självvärderingen integrerad i arbetet i de grupper som nämndes ovan, vilket bedömarna anser bekräftades vid intervjuerna.

De individuella studieplanerna som följs upp minst en gång per år ska bland annat säkra att doktoranderna tar aktiv del i att utveckla den egna utbildningen. Årligen genomför studierektor ett individuellt samtal med varje doktorand. Resultaten från medarbetarenkäter som doktorander anställda vid lärosätet får, enkäter som lärosätet skickar till sina doktorander och samtalen med studierektor följs upp av institutionens råd för forskning och forskarutbildning. Frågor som uppkommer i den årliga revisionen av de individuella studieplanerna tas också upp i rådet. Lärosätet har även som rutin att genomföra en avgångsenkät till de doktorander som just har tagit sin doktorsexamen. Den är dock inte specifik för ämnet och det är därför svårt att använda sig av den vid en uppföljning inom ämnet.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)