Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt
Publicerad: 2019-03-19
Lärosäte: Mälardalens högskola (Mälardalens universitet)
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Förutsättningar

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande.

Sammantaget bedöms bedömningsområdet förutsättningar vara tillfredsställande. Arbetet med de pedagogiska karriärvägarna för lärarna är en styrka och det är viktigt att det även kommer undervisningen tillgodo. Ett utvecklingsområde är att på ett tydligare och systematiskt sätt säkerställa att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov.

Bedömningar av bedömningsgrunder:

Lärosätet säkerställer att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov.

Inte uppfylld.

I självvärderingen beskriver lärosätet att de arbetar på olika sätt för att säkerställa att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov. Lärosätet har som mål att lärarna ska ha tillräcklig digital kompetens, att minst 50 % av lärarna ska vara disputerade, att varje lärare har minst 10 % individuell kompetensutvecklingstid i sina tjänster och att avdelningschefen ska säkerställa att lärarna deltar i högskolepedagogiska kurser. Ansvaret för kompetensfrågorna ligger på akademicheferna. De har delegerat ansvaret till avdelningscheferna som tjänsteplanerar och ansvarar för utbildningarna. I självvärderingen beskriver lärosätet att fakultetsnämnden följer upp tillgänglig kompetens i samband med inrättande av nya examina och program. Det framkom dock inte att kompetensen följs upp löpande när programmen väl är igång.

Vidare framkom vid platsbesöken att akademierna har krav på att det ska finnas en forskningsbas i alla utbildningar. Detta ser bedömargruppen som mycket positivt. Andelen undervisningstid som utförs av disputerade lärare skiljer sig dock åt mellan olika utbildningsområden. För de flesta utbildningsområden är situationen tillfredsställande, men för några finns en utvecklingspotential. I likhet med andra motsvarande program i Sverige har sjuksköterskeprogrammet problem med att rekrytera disputerade lärare. Vid platsbesöken framkom att andelen disputerade lärare är i dagsläget 34 %. För att komma tillrätta med det har lektorer i vårdvetenskap fått särskilt tid avsatt för forskning i syfte att öka attraktionskraften. Denna satsning kommer att utvärderas 2019.

Vid platsbesöken framgick att det pågår en löpande dialog mellan kursansvariga, avdelningschefer och akademichefer om kompetensbehovet när en ny kurs eller nytt program inrättas. En brist som bedömargruppen har identifierat är att det saknas en modell för att få en total översikt och att löpande följa upp den undervisande personalens kompetensbehov. Det är oklart hur fakultetsnämnden får del av information om kompetensbehov, utöver statistik över antal procent disputerade lärare. Lärosätet beskriver att fakultetsnämndens nya modell med obligatoriska programanalyser och screeningfrågor samt en efterföljande dialog med respektive akademi kommer att leda till att uppföljning och säkerställande av lärarnas kompetens kommer att ske på ett systematiskt sätt. Bedömargruppen ser positivt på denna nya modell, men det förändrar inte intrycket av att det i nuläget föreligger en brist i systematiken.

Den enskilda lärares kompetensutvecklingsbehov följs upp i årliga medarbetarsamtal. Det finns ett gemensamt dokument som ska användas vid medarbetarsamtalen, men vid platsbesöken framkom att de inte alltid används. Denna varierande praxis ser bedömargruppen som problematisk. Inom vissa områden skickas kompetensutvecklingsblanketten till medarbetaren i god tid före medarbetarsamtalet och det man kommer överens om följs upp löpande av avdelningschef. Inom andra områden tycks medarbetarsamtalen vara helt ostrukturerade där kompetensutvecklingsblanketten inte används eller att avdelningschefen för egna noteringar som avdelningschefen behåller för sig själv. Bedömargruppen föreslår att lärosätet på en övergripande nivå utarbetar gemensamma rutiner och dokument för medarbetarsamtal och uppföljning av individuella kompetensutvecklingsplaner för hela lärosätet. På detta sätt kan lärosätet på ett systematiskt sätt öka möjligheterna att säkerställa att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov.

Vid nyanställningar av lärare ställs krav på att de antingen har pedagogisk kompetens eller att de genomför en 10-veckors kurs i högskolepedagogik i regi av Kompetenscentrum för studenter, arbetsmarknad och medarbetare (CeSAM) när de anställts. Baserat på självvärderingen och platsbesöken anser bedömargruppen att CeSAM fyller en central och viktig funktion när det gäller att utveckla och säkerställa den undervisande personalens pedagogiska kompetens. I vissa programanalyser och programvärderingar framgår att studenterna är missnöjda med lärarnas pedagogiska kompetens. Detta kan bero på att lärare anställs och undervisar innan de har genomgått en 10-veckors utbildning i högskolepedagogik. Det kan ta upp till två år innan de får en sådan kompetens och de undervisar under tiden. Bedömargruppen anser att det bör vara möjligt att korta ner tiden mellan anställning och CeSAM-kursen.

Vid platsbesöken framgick att vissa studenter, men framför allt doktorander som inte har svenska som modersmål, är beroende av att undervisning och vägledning finns tillgänglig på engelska. Detta ställer krav på den undervisande personalens språkkompetens. Det finns indikationer på att en del lärare inte är tillräckligt bra på engelska som undervisningsspråk. Bedömargruppen menar att lärosätet behöver komma tillrätta med och förslagsvis utveckla en systematik för att kunna uppmärksamma var i organisationen dessa problem finns och säkerställa att åtgärder efterlevs.

Bedömargruppens uppfattning är att lärosätets inte säkerställer att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov.

Lärosätet tillhandahåller en främjande miljö som ger undervisande personal möjlighet att utveckla såväl sin pedagogiska kompetens som sin ämneskompetens, samt förutsättningar att bedriva sitt arbete på ett effektivt sätt.

Uppfylld.

Avdelningscheferna ansvarar för arbetsmiljön som kopplas till att lärosätet är arbetsmiljöcertifierat och därmed finns väl inarbetade systematiska processer för det dagliga arbetet. Det finns handlingsplaner för hållbar arbetsmiljö som diskuteras vid arbetsplatsträffar. Där integreras även resultaten från medarbetarundersökningar.

Lärosätet har ett system för excellenta lärare inom ramen för pedagogisk kompetens vilket är en pedagogisk karriärväg. De excellenta lärarna håller i pedagogiska seminarier som kopplas till deras ämne. Excellenta lärare hjälper och stöttar andra lärare att meritera sig. Vid platsbesöken tydliggjordes för bedömargruppen att möjligheten att bli en excellent lärare har en motiverande effekt och att detta är ett system som fungerar bra. Bedömargruppen ser det som en styrka och uppmanar lärosätet att fortsätta med detta arbete på ett sätt som också kommer undervisningen tillgodo. Som tidigare nämnts så ska all undervisande personal efter anställning genomgå tio veckors utbildning i högskolepedagogik i CeSAM:s regi. Platsbesöken visade att CesSAM fyller en central funktion avseende att på ett systematiskt sätt utveckla den undervisande personalens pedagogiska kompetens. En annan del att säkerställa att personalen får möjlighet att utveckla sin pedagogiska kompetens är den högskolegemensamma workshopen (TeachMeet) som genomförs flera gånger per år kring pedagogiska nyheter inom exempelvis lärplattformsutveckling och digital examination.

Lärarna uppmuntras även till ämnesmässig kompetensutveckling. Alla som undervisar har minst 10 % av sin arbetstid avsatt för individuell kompetensutveckling. Vid platsbesöken framkom att olika aktiviteter kan ingå i dessa 10 %. Vad som ingår avgörs i hög grad via dialog under medarbetarsamtalen. Det framkom vid platsbesöken att det för vissa lärare var en utmaning att få nyttja sina 10 %. Det finns följaktligen en möjlighet att bli bättre på att se till att alla lärare utnyttjar sina 10 % för individuell kompetensutveckling. Det är viktigt att lärosätet anpassar varje enskild lärares undervisningsvolym så att det faktiskt finns utrymme för 10 % individuell kompetensutveckling, utan att man upplever att det går ut över kvaliteten på undervisningen. Inom ramen för arbetet med att säkerställa att undervisande personal har möjlighet att utveckla sin ämneskompetens visar platsbesöken att det finns resurser för lärare att delta i konferenser. Bedömargruppen uppfattar att lärare uppmuntras att gå kurser vid andra lärosäten. Detta ser bedömargruppen som något mycket positivt.

Bedömargruppens uppfattning är trots utpekade utvecklingsområden att lärosätets tillhandahåller en främjande miljö som ger undervisande personal möjlighet att utveckla såväl sin pedagogiska kompetens som sin ämneskompetens, samt förutsättningar att bedriva sitt arbete på ett effektivt sätt.

Lärosätet säkerställer att infrastruktur och studentstöd är ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande.

Uppfylld.

Lärosätet bedriver undervisning på fyra orter: Västerås, Eskilstuna, Nyköping och Södertälje. Mellan Västerås och Eskilstuna går gratis bussar som gör det enkelt för studenterna att nyttja infrastruktur och studentstöd effektivt. Det finns bibliotek för studenterna i Västerås och Eskilstuna, medan studenterna i Nyköping har tillgång till ett annat bibliotek. CeSAM bedriver verksamhet på alla orter och reser mellan orterna när det är nödvändigt. Bedömargruppen anser att lärosätet på ett tillfredsställande sätt hanterar utmaningarna med undervisning på fyra orter i förhållande till infrastruktur och studentstöd.

Lärosätet har tillfredsställande lokaler för att infrastruktur och studentstöd ska anses vara ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande. När det gäller nya lokaler deltar CeSAM i besluten för att säkerställa att infrastruktur och studentstöd är ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande. Detta ser bedömargruppen som mycket positivt.

En viktig del i att säkerställa ändamålsenlig infrastruktur och studentstöd är bibliotek. Biblioteken i Västerås och Eskilstuna har öppet 50 timmar per vecka och kompletteras med annat stöd som till exempel undervisning i informationssökning, referenshantering och källkritik. Studenterna kan även "boka en bibliotekarie" samt få stöd via en chattservice som bemannas 40 timmar per vecka. Biblioteken erbjuder också en god fysisk miljö med datorplatser, grupparbetsplatser och tysta läsesalar. För att säkerställa att bibliotekets tjänster motsvarar behoven finns ett biblioteksråd med bred representation från alla akademier, studentkåren, doktorandrådet, fakultetsnämnden, ledningskansliet och en extern representant från annat lärosäte.

Avdelningscheferna ansvarar för att information om olika typer av stöd kommuniceras till studenterna, till exempel studenthälsan och stöd till studenter med funktionsvariationer. Bedömargruppen anser att det finns utvecklingspotential avseende denna kommunikation. Vid platsbesöken framkom att lärosätet skulle kunna utveckla informationen till studenterna om vilka stödfunktioner som finns tillgängliga. Det anser bedömargruppen är något som lärosätet kan utveckla.

Studievägledarna fyller en viktig funktion för studentstödet. Studievägledarna arbetar systematiskt med att följa upp och informera studenterna för att stödja dem i deras studier. Vid platsbesöken stärktes bilden från självvärderingen som visar att studievägledningen fungerar väl, men att det finns utvecklingspotential i form av snabbare svar från studievägledarna till studenterna.

Bedömargruppen noterade vid platsbesöken att det finns möjlighet för lärosätet att förbättra infrastrukturen genom att utveckla de engelska sidorna på webbplatsen. En viktig funktion för det arbetet är studentombudet som arbetar med detta och det ingår i en övergripande översyn av webbsidan. Bedömargruppen anser att lärosätet bör prioritera detta arbete, eftersom till exempel många av doktoranderna inte kan svenska.

Bedömargruppens uppfattning är att lärosätets säkerställer att infrastruktur och studentstöd är ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande.

Lärosätet säkerställer att det finns tillräckliga läranderesurser och att dessa används på ett effektivt sätt.

Uppfylld.

I självvärderingen och vid platsbesöken framkom att det finns en mångfald av resurser för att stödja studenternas lärande, bland annat erbjuder lärosätet studenterna språkstöd och studiestöd via CeSAM samt bibliotekets service gällande bland annat informationssökning och referenshantering. Rätt läranderesurser ska enligt självvärderingen säkerställas av fakultetsnämnden vid inrättande av program.

Lärosätet arbetar med kompetensförsörjningsplaner såväl på central nivå som inom respektive akademi. Det framkom vid platsbesöken att det finns välutvecklade rutiner på de fyra orterna för lärarnas rörlighet mellan orterna. Lärarna får tid att resa mellan orterna som en del av sin arbetstid.

Baserat på studentinlagan och platsbesöken fick bedömargruppen vissa indikationer på att en del av lärarna är överbelastade med undervisning. För vissa ämnen kan det vara ett problem att säkerställa att det finns tillräckliga läranderesurser. Bedömargruppen har inte tillräcklig information för att bedöma hur stora delar av lärosätet som berörs av detta. Dock är det bedömargruppens uppfattning att lärosätet på ett systematiskt sätt säkerställer att det finns tillräckliga läranderesurser som används på ett effektivt sätt.

Bedömargruppens uppfattning är att lärosäte säkerställer att det finns tillräckliga läranderesurser och att dessa används på ett effektivt sätt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)