Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2022-01-25
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Arbetsliv och samverkan

Bedömningsområde 6: Arbetsliv och samverkan

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Bedömargruppen menar att lärosätets kvalitetsarbete inom bedömningsområdet är omfattande och tydligt inriktat mot att studenterna ska förberedas för sitt framtida arbetsliv. Lärosätet framstår som väl rustat genom såväl informella som formella samarbetsytor med externa intressenter, avnämare och andra lärosäten. Det fokus som läggs i lärosätets strategi och mål på studentens kommande arbetsliv och på regionens behov materialiseras i en rad samarbeten och strukturer. Dessutom finns ett systematiskt arbete med den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Bedömargruppen ser en tydlig systematik genom att samverkansfrågan också ingår i den ordinarie verksamhetsutvecklings-processen. Studenterna är påfallande positiva till högskolans arbete inom bedömningsområdet. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen vill lyfta fram är att ytterligare kvalitetssäkra den externa handledning som studenterna får under sin VFU.

Styrkor:

  • Arbetsliv och samverkan är i hög grad integrerat i hela lärosätets kvalitetssystem.
  • Samverkan med externa samarbetspartner inom forskningsplattformar bidrar till att säkerställa att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
  • Lärosätets engagemang i regionala samverkansråd säkerställer arbetslivsperspektivet i utbildningarna.
  • Användandet av gästföreläsare, referensgrupper och andra externa samarbetspartner i utbildningarna bidrar till att säkerställa arbetslivsperspektivet.
  • Det omfattande arbetet med att erbjuda VFU i alla utbildningar ger en god beredskap för studenterna att möta förändringar i arbetslivet.
Utvecklingsområden:
  • Lärosätet bör fortsätta det långsiktiga arbetet med att kvalitetssäkra extern VFU-handledning.

6.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Uppfylld

Säkerställandet inom bedömningsområdet har en central plats i lärosätets kvalitetsarbete. Det finns en direkt koppling till bedömningsområdet i kvalitetsmålen, då framför allt mål 4 (Framtidssäkrad utbildning och samhällsrelevant forskning) och mål 5 (Långsiktiga avtryck i omvärlden). Ett av kvalitetssystemets aktivitetsområden handlar om att bidra till regional utveckling. Dessutom utgör regional relevans en av lärosätets vägledande principer. Bedömargruppen anser att strävan att samverka med omvärlden och att erbjuda regionalt relevant utbildning och forskning tydligt framgår av lärosätets kvalitetssäkrings- och kvalitetsutvecklingsarbete. Det finns ett systematiskt arbete med att följa upp och utveckla relevansen av de utbildningar som erbjuds, bland annat i samband med utbildningsutvärderingar och utbudsdialoger. Systematik i arbetet finns i uppföljning av examinerade studenter via nyckeltal (etableringsgrad) och genom att självvärderingar för utbildningsutvärderingarna innefattar belysning av arbetslivsanknytning. Av självvärderingen framgår att rapporter från utbildningsutvärderingarna och nyckeltal bearbetas i fakultetsnämnderna och kommuniceras i kvalitetsrapporter och verksamhetsutvecklingsdialoger. På så sätt når utfall av uppföljning relevanta beslutsfattare.

I sin Strategi 2021–2025 uttrycker lärosätet en stark ambition om att en väsentlig del av utbildningsutbudet ska utgöras av utbildningar för yrken som behövs i stor omfattning i hela landet, samt att då profilera lärosätet genom hur utbildningar utformas och genomförs. En specifik del av denna profilering är inslag av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i alla utbildningsprogram på grundnivå. Utformningen av VFU anpassas utifrån de olika utbildningarna. Med VFU som en del av utbildningarna ges möjlighet till mycket god arbetslivskontakt för studenterna, samt beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Satsningen på VFU har givits ytterligare fokus genom den forskningsplattform med inriktning mot VFU som fanns inom lärosätet 2008–2016. Bedömargruppen instämmer i lärosätets egen bedömning att VFU: n är en starkt bidragande faktor till studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Under platsbesöket framkom även andra processer inom de olika utbildningarna för att stärka arbetslivsanknytningen. Inom ekonomprogrammen används till exempel gästföreläsare från arbetslivet. Grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem använder sig av en extern referensgrupp som består av yrkesverksamma lärare och rektorer. Bedömargruppen menar att detta utgör exempel på processer som säkerställer att utbildningarna utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. När det gäller doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet anser bedömargruppen att den samverkan som finns inbyggd i arbetet med forskningsplattformar ger en god grund. Av självvärderingen framgår att detta arbete bedrivs utifrån avtal med externa intressenter. Lärare, externa samarbetspartner, doktorander och studenter är involverade i plattformsverksamheten. Under platsbesöken förstärktes bilden av forskningsplattformarna som en viktig del i lärosätets arbetslivsanknytning.

Det finns rutiner för att involvera externa intressenter genom programråden. Enligt självvärderingen har programråden en central funktion för att säkerställa att utbildningarna förbereder studenterna för förändringar i arbetslivet, något som även lyfts i platsbesöken. Bedömargruppens uppfattning är att lärosätet lägger stor vikt vid de externa representanternas medverkan i dessa sammanhang och att deras bidrag till att utveckla utbildningarna värderas högt.

Bedömargruppens samlade bild är att det finns omfattande rutiner och processer för att stärka kvaliteten inom bedömningsområdet. I självvärderingen lyfts högskolans medverkan i olika regionala samverkansråd fram som centrala för att bibehålla och utveckla utbildningarnas relevans för det omgivande samhället. ToY Imagine, vilket enligt självvärderingen är ett sätt att "låta studenterna träna på att finna innovativa lösningar på samhälleliga utmaningar", nämns som ett gott exempel både i självvärderingen och i studentkårens inlaga. Studenterna är i studentinlagan mycket positiva till lärosätets studentkonsultverksamhet som de menar ger ökad beredskap inför arbetslivet.

Utöver den betydande regionala samverkan, visar lärosätet i självvärderingen på flera olika nationella och internationella samarbetsforum och samverkansformer. Samverkan lyfts enligt självvärderingen fram och premieras på flera sätt. Externt samarbete belönas vid tilldelning av forskningsmedel. Varje fakultet har även en samverkanskoordinator motsvarande 40 procent av en heltidstjänst, vilket bedömargruppen menar bidrar positivt till arbetet inom bedömningsområdet genom att det bidrar till en syn på arbetslivsanknytning som viktigt inom både utbildning och forskning.

I självvärderingen redovisas den pågående utvecklingen av en modell för en verksamhetsförlagd kompetensutveckling för att säkerställa aktuell professionskompetens. Även om implementering av modellen återstår, ges här goda möjligheter för studenterna att möta aktuell professionserfarenhet och professionskompetens under sina utbildningar. Bedömargruppen menar att sådan kompetens hos undervisande lärare är viktig för säkerställandet inom bedömningsområdet och att modellen kan bidra positivt. Av verksamhetsutvecklingsplaner och verksamhetsutvecklingsdialoger framgår att arbetet är delvis påbörjat.

Det framstår för bedömargruppen som att den stora satsningen på VFU medför en del kvalitetsmässiga utmaningar. I studentinlagan framförs önskemål om starkare kvalitetssäkring av VFU, inklusive handledningen under VFU-placeringarna. I självvärderingen beskrivs att VFU:n följs upp tillsammans med externa intressenter i programråden, liksom övriga delar av utbildningarna. Av självvärderingen framgår att det inom vissa utbildningar kan vara svårt att tillgodose behovet av VFU-platser. Under platsbesöken beskrevs de rutiner och processer som används när det finns signaler om brister i extern handledning. Framför allt finns det strukturer för individuell uppföljning för att säkerställa att den aktuella situationen för utsatta studenter förbättras, men även uppföljning inför framtida VFU-placeringar beaktas. Bedömargruppen ser att det pågår ett aktivt arbete för att säkerställa kvaliteten i VFU både på kort och på lång sikt, men vill ändå lyfta fram den långsiktiga kvalitetssäkringen av den externa VFU-handledningen som ett utvecklingsområde att fortsätta arbeta med.

Sammanfattningsvis menar bedömargruppen att bedömningsgrunden är uppfylld genom ett omfattande och systematiskt arbete som på flera olika sätt säkerställer studenters och doktoranders beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Området är tydligt integrerat i lärosätets kvalitetssystem och det finns goda rutiner och processer för att säkerställa kvaliteten inom området. Ett utvecklingsområde är att säkerställa kvaliteten i den externa VFU-handledningen på lång sikt. Även om bedömargruppen menar att det finns goda strategier för att göra detta, blir det synligt både i studentinlagan och under platsbesöken att detta är en utmaning som behöver fortsatta insatser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)