Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-02-07
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Arbetsliv och samverkan

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet på flera sätt, genom rutiner och processer, säkerställer att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen uppfattar att lärosätet har en bredd av aktiviteter och processer som bidrar till att säkerställa kopplingen mellan utbildningarna och det presumtiva arbetslivet. Såväl arbetsliv som samverkan utvärderas med regelbundenhet, vilket ger underlag för att förbättra och utveckla utbildningarna.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:

  • Lärosätet betonar på flera sätt vikten av arbetslivsperspektivet i utbildningarna och arbetar för att ytterligare stärka och tydliggöra arbetslivsrelevansen i traditionella akademiska ämnen och program på grundnivå och avancerad nivå.
  • Arbetsliv och samverkan ingår som perspektiv vid både inrättande av utbildningar och vid lärosätets utbildningsutvärderingar.
Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:
  • Lärosätet bör utveckla och mer systematiskt inkludera aspekter om arbetsliv och samverkan i kursvärderingar.
  • Lärosätet bör tydliggöra när extern representation förväntas i interna beslutande och rådgivande organ, samt synliggöra vilka externa aktörer som finns i lärosätets olika organ för att tydliggöra möjlig samverkan i det utbildningsnära arbetet.
Bedömning av bedömningsgrunden:

6.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att lärosätet på olika sätt säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen anser att det av självvärderingen, de skriftliga underlagen och platsbesöken tydligt framgår att lärosätet samverkar med det omgivande samhället på många sätt och på flera plan, samt att lärosätets ambitionsnivå och strävan att förbereda studenterna för att möta förändringar i arbetslivet med och genom det omgivande samhället är god. Bedömargruppen anser dock att systematiken i kvalitetsarbetet kan förbättras.

I självvärderingen anger lärosätet att man vid inrättandet av huvudområde och utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå för generell examen ska redogöra för hur ett nytt program möter arbetsmarknadens efterfrågan, ange tänkbara avnämare och vilka som varit involverade i ansökan samt belysa möjligheter till praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). I självvärderingen framgår också att användbarhet är en obligatorisk rubrik vid upprättande av utbildningsplaner. Ett antal goda exempel redovisas i självvärderingen och vid platsbesöken och bedömargruppen vill särskilt lyfta fram turism-, bibliotekarie- och Leadership for Sustainable Development-programmen som positiva exempel på hur avnämare blir involverade i utformning och utveckling av utbildningarna för att säkerställa att utbildningen utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att sprida det arbetssätt som dessa program använder sig av till fler utbildningar.

I lärosätets interna utbildningsutvärderingar ingår att utbildningarna i sin självvärdering ska beskriva på vilket sätt programmets lokala lärandemål speglar kvalitetsdimensionen samverkan. När det gäller arbetslivsperspektivet ska de i självvärderingen exempelvis beskriva hur studenternas förberedelse för arbetslivets säkerställs, men också vad som fungerar tillfredsställande och vad som behöver utvecklas eller förbättras när det gäller arbetslivsperspektivet i utbildningen. Detta betraktar bedömargruppen som en styrka. Bedömargruppen saknar dock genomgående studenternas synpunkter på området, vilket är något som lärosätet bör utveckla metoder för att fånga upp, till exempel i kursvärderingar.

I självvärderingen redovisas att lärosätet för sina professionsutbildningar har ett antal ramavtal för verksamhetsförlagd utbildning med relevanta aktörer och avnämare. Avtalen säkerställer styrningen, organiseringen, introduktionen till, tillgången på och kvaliteten inom VFU samt kvalitetssäkringen av examinationer. Vid platsbesöken framhöll lärosätet hur viktig VFU och försöksverksamheten med övningsskoleverksamhet är för att ge studenterna en beredskap för ett framtida och föränderligt arbetsliv. I självvärderingen lyfts också fram hur studenter på mer traditionella akademiska utbildningar har möjlighet att läsa praktikkurser.

Bedömargruppen har vid platsbesöken fått ta del av många exempel på hur studenter och doktorander kan få beredskap att möta ett föränderligt arbetsliv inom sina utbildningar, till exempel genom projektarbete hos olika verksamheter både i Sverige och utomlands, praktikkurser, Utvecklingsenheten för högskolepedagogik och bildnings arbete med autentisk pedagogik, arbetsmarknadsdagar, gästföreläsare, karriärvägledning, SH Innovation och information om eget företagande. Vid platsbesöken framkom att doktoranderna har möjlighet till institutionstjänstgöring, vilket ger en förberedelse för en karriär inom akademin. Bedömargruppen anser att detta illustrerar hur lärosätet arbetar för att lyfta fram arbetslivsrelevansen för samtliga sina utbildningar.

I det samlade underlaget har lärosätet beskrivit arbetet med att få in arbetslivets perspektiv i utbildningarna på olika sätt och på flera nivåer, exempelvis genom externa ledamöter i högskolestyrelsen, med avtalspartner för VFU, branschråd, programråd, alumnnätverk och genom omvärldsbevakning. Vid platsbesöken anger lärosätesrepresentanter att "det är en hygienfaktor" att det finns externa representanter i lärosätets olika organ. Bedömargruppen konstaterar dock att någon extern representant inte finns i fakultetsnämnden eller institutionsnämnderna, men däremot i högskolestyrelsen och i exempelvis turistprogrammets branschråd. Bedömargruppen anser att även om det är tydligt att viljan finns, så saknas tydlighet i när det ska finnas extern representation och när det inte ska göra det, vilket innebär att detta är ett utvecklingsområde. Bedömargruppen ser dock mycket positivt på att lärosätet både har en samverkanspolicy och ett råd för samverkan. Det visar att lärosätet ser samverkan som ett prioriterat område.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)