Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-02-07
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Jämställdhet

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser sammanfattat att lärosätet säkerställer ett organiserat arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll och utformning och genomförande. I och med de interna utbildningsutvärderingarna får lärosätet in underlag för att förbättra och utveckla utbildningarna utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Lärosätets ambition i arbetet med jämställdhetsintegrering bedöms som god, bland annat eftersom den tydligare avser att lyfta fram jämställdhet som en kvalitetsaspekt i lärosätets olika styrdokument och att jämställdhet i högre grad kommer att integreras som en del av lärosätets kvalitetssystem och kvalitetsarbete.

Bedömargruppen delar lärosätets uppfattning att arbetet med att säkerställa jämställdhetsperspektivet även fortsatt bör vara ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:

  • Jämställdhetsarbetet har en framskjuten position vid lärosätet, och betraktas som en kvalitetsdimension i de flesta processer.
  • Lärosätets behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik har obligatoriska pass om jämställdhet och likabehandling.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:

  • Lärosätet bör mer systematiskt inhämta utbildningarnas redogörelser för aspekter av jämställdhetsperspektivet i de interna utbildningsutvärderingarna och tydliggöra hanteringen av den information som samlas in.
Bedömning av bedömningsgrunden:

4.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att beakta

jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Uppfylld

Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att lärosätet, genom rutiner och processer, säkerställer att jämställdhet beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Bedömargruppen konstaterar att det på lärosätet finns ett antal övergripande dokument som beaktar jämställdhet. Jämställdhetsperspektivet och integreringen av detsamma lyfts bland annat fram i lärosätets verksamhetsplan, Policy för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring och i Jämställdhetspolicy. Jämställdhet beaktas i rekrytering och rekryteringsprocessen, och lärosätet verkar för en jämn könsfördelning i samtliga beredande och beslutande organ. I självvärderingen påtalas även att "Högskolan ska genomsyras av en könsmedveten pedagogik", och ämnesråd och programråd har haft i uppdrag att se över hur jämställdhets- och jämlikhetsfrågor integreras i kurslitteratur och utbildning. I studentinlagan framgår att studenterna upplever att lärosätets arbete med att inkorporera ett jämställdhetsperspektiv i den generella verksamheten fungerar väl. Bedömargruppen har vid platsbesöken fått verifierat av studenter att jämställdhetsperspektivet är påtagligt i lärosätets olika organ och i olika grad också är integrerat i utbildningarna.

För lärosätets arbete med jämställdhetsintegrering har en särskild arbetsgrupp tillsatts, där studentrepresentanter ingår. Gruppen har inget operativt ansvar utan fungerar enligt lärosätet som "en grupp för inspiration och peppning, en idéspruta i lärosätets jämställdhetsarbete" och som "vakthund". Vid platsbesöken har också arbetsgruppens roll för att integrera jämställdhetsarbetet i utbildningar lyfts fram. Arbetsgruppen har fokuserat på att jämställdhetsarbetet i högre grad ska integreras i lärosätets beslutade kvalitetssystem. I studentinlagan framkommer att studenterna anser att det finns utmaningar i lärosätets jämställdhetsarbete som inte fångas upp i nuvarande kvalitetssystem. Bedömargruppen bedömer att den synpunkten kommer att omhändertas genom det arbete som arbetsgruppen genomför.

Lärosätet anger i självvärderingen att jämställdhetsperspektivet är integrerat i flera av de huvudsakliga processerna i kvalitetsarbetet, till exempel vid inrättande av utbildning, i arbetet med utbildningsplaner och kursplaner och i kursvärderingar. Jämställdhet ska beaktas i utbildningarnas självvärderingar inom ramen för de interna utbildningsutvärderingarna. Utbildningarna ombeds beskriva på vilket sätt programmets lokala lärandemål återspeglar kvalitetsdimensionen jämställdhet. I de självvärderingar som bedömargruppen tagit del av, har dock få sådana beskrivningar förekommit och bedömargruppen har inte fått klart för sig hur man på lärosätet tänker åtgärda resultatet, det vill säga avsaknaden av lärandemål. Vid platsbesöken framkommer även att kvalitetssäkringen av jämställdhet inte uppfattas av lärosätesföreträdare som så systematisk. Bedömargruppen bedömer dessutom utifrån självvärderingen att det finns utrymme för att mer systematiskt dela goda exempel.

Jämställdhet är en aspekt som ska lyftas fram i kvalitetsdialogerna och platsbesöken bekräftade att så sker. Fakultetsnämnden ska bedriva ett främjande och utvärderande arbete, för att säkerställa att jämställdhet beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande. Ansvaret för att säkerställa att jämställdhet beaktas ligger på de olika kollegiala organen och hos chefer som ansvarar för bemanningsarbete och kompetensutveckling. Det mesta konkreta arbetet sker enligt lärosätet på ämnes- respektive programnivå. Bedömargruppen har genom skriftliga dokument och vid platsbesöken fått ta del av många positiva exempel på vad som sker i utbildningarna, exempelvis att lärosätet eftersträvar en jämställd könsfördelning av både medarbetare och studenter, att ett jämställdhetsperspektiv anläggs på den egna pedagogiska verksamheten samt att jämlikhet tänks in i kursutveckling och kursutförande.

Lärosätet ger på olika sätt uttryck för att man anser att lärarnas kompetens i jämställdhet och lika villkor är viktig. Bedömargruppen anser att det är mycket positivt att jämställdhet och lika villkor frekvent tas upp i kurser och workshoppar som ordnas av Utvecklingsenheten för högskolepedagogik och utbildning (HPU).

Bedömargruppen anser att det av det samlade underlaget framgår att jämställdhetsperspektivet har en framskjuten plats på lärosätet, samt att jämställdhet på olika sätt beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att arbeta vidare med integreringen av jämställdhetsperspektivet i de processer som redan finns för kvalitetsarbetet i samma anda, som ett fortsatt utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)