Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Student- och doktorandperspektiv

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-02-07
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Student- och doktorandperspektiv

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet har rutiner och processer som ger goda förutsättningar för att säkra studentinflytandet. Vikten av student- och doktorandperspektiv presenteras i ett flertal dokument, och studenterna har möjlighet att delta i en bredd av beredande och beslutande organ. Lärosätet har även visat att förbättringsarbeten genomförs när behov framkommer.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:

  • Lärosätet har en levande process för revideringen av den befintliga studentpolicyn.
  • Lärosätet erbjuder studentrepresentanter en introduktion för att förbereda dem inför sina uppdrag som studentrepresentanter.
  • Lärosätet följer systematiskt upp studentinflytandet inom ramen för utbildningsutvärderingarna.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:

  • Lärosätet bör säkerställa att kommunikationen med studentkåren fungerar för att studentkåren ska få tillgång till all nödvändig information.
  • Lärosätet bör se över förutsättningarna för studentrepresentanter i högskoleövergripande organ att genomföra sina uppdrag.
  • Lärosätet bör förtydliga rollen som institutionsansvarig för studentinflytande, både för institutionens medarbetare och studenter.
Bedömning av bedömningsgrunden:

5.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att verka för studenters och doktoranders möjligheter och förutsättningar att utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation.

Uppfylld

Bedömargruppen anser utifrån det sammanlagda bedömningsunderlaget att lärosätet säkerställer ett systematiskt arbete som skapar möjligheter och förutsättningar för studenter och doktorander att utöva studentinflytande över utbildningen och sin studiesituation.

Studentinflytande och studentmedverkan lyfts fram som viktiga komponenter i flera av lärosätets styrande dokument, exempelvis Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling, utvecklingsplan samt verksamhetsplan för 2021. En särskild policy för studentinflytande, Studenten som medaktör, från 2004, lägger grunden för lärosätets arbete med studentinflytande. Under granskningen har framkommit att ett arbete med att revidera detta dokument påbörjats, vilket även lyftes under platsbesöken. Bedömargruppen anser att detta visar på en levande process. Den formella relationen mellan högskolan och studentkåren SöderS är formulerad i Avtal mellan Södertörns högskola och Södertörns högskolas studentkår (SöderS) från 2019 som även anger en ansvarig och kontaktperson från högskolans sida. Utbildningarna ska beakta student- och doktorandperspektivet i lärosätets interna utbildningsutvärderingar, vilket visar att studentperspektivet följs upp systematiskt.

I dokumenten Rättigheter och skyldigheter respektive Doktorandhandboken beskrivs det formella studentinflytandet och hur det systematiskt säkerställs, och i enlighet med Studenten som medaktör får studenterna ta del av dem i början av sina utbildningar. I självvärderingen framkommer att studenterna erbjuds ett brett spektrum av representation i högskolans beredande och beslutande organ. Vilka organ som studenterna har rätt att representeras i anges i högskolans valordningar och beslut om inrättande av nya organ. Det finns även en rutin för studentinflytande i ärenden som beslutas av en enda person. Lärosätet skriver i sin självvärdering att studenterna erbjuds en introduktion till sina uppdrag, vilket även lyfts fram under platsbesöken.

Lärosätets rutiner för utförande och återkoppling av kursvärderingar är en utmaning, vilket framkommer av både självvärderingen och studentinlagan. Även UKÄ har påpekat detta i sin tillsyn 2020. Som en följd av detta gjorde lärosätet en genomlysning av arbetet med kursvärderingar, och en arbetsgrupp har tillsatts för att ta fram förslag på förtydligade rutiner för återkopplingen av kursvärderingar till studenterna, vilket bedömargruppen anser kommer att ge lärosätet goda förutsättningar för att förbättra sitt arbete med kursvärderingar.

I lärosätets självvärdering beskrivs att informellt studentinflytande uppmuntras utöver det formella inflytandet, vilket även bekräftas under platsbesöken. Av platsbesöken framkom även att studenterna informeras om möjligheterna till studentinflytande i början av sina utbildningar och även uppmuntras av lärarna till att medverka i utvecklingen av sina utbildningar. Högskolan har regelbundna dialoger med studentkåren om studentinflytandet, och i självvärderingen beskrivs träffar och avstämningar mellan representanter från högskolans olika organ och studentkåren. Bedömargruppen anser att detta är positivt för att ärenden ska kunna tas upp fortlöpande.

Bedömargruppen upplever utifrån platsbesöken att det rutinmässiga studentinflytandet fungerar bra och att studenterna känner sig involverade i sina uppdrag. Chefer och kollegiala organ ansvarar för att studenter och doktorander får möjlighet till inflytande och delaktighet i planering, genomförande och vidareutveckling av utbildningarna. Lärosätet uttrycker i de underlag som bedömargruppen tagit del av att det finns en förväntan på studenternas ansvarstagande för exempelvis det egna lärandet, deltagande i kursvärderingar, medverkan i beredande och beslutande organ, osv.

Bedömargruppen anser att lärosätet har särskilt goda rutiner för att informera och uppmuntra sina studenter till att delta i utvecklingen av sina utbildningar, det vill säga det utbildningsnära studentinflytandet. I självvärderingen uttrycker lärosätet att man ibland har problem att attrahera och behålla studentrepresentanter, samtidigt som det i studentinlagan framkommer att studentrepresentanter inte alltid bjuds in till kollegiala organ, att man bjuder in studenter som inte är utsedda av studentkåren och att information om uppdragen inte når studentkåren. Studentinlagan lyfter också fram områden som visar att en bättre samordning av studentinflytandet skulle behövas, exempelvis att det finns svårigheter med att behålla studentrepresentanter på poster i högskoleövergripande organ, vilket bedömargruppen anser är en viktig förutsättning för att studentinflytande ska kunna bedrivas systematiskt. Vid platsbesöken framkommer även att alla medarbetare vid lärosätet inte tycks medvetna om hur tillsättningen av studeranderepresentanterna i olika organ ska gå till.

Bedömargruppen rekommenderar därför starkt att förutsättningarna för studentrepresentation, särskilt i lärosätesövergripande organ, ses över, att rutinerna för att utse studeranderepresentanter tydliggörs, samt att kommunikationen med studentkåren kring representation förstärks för att inte riskera att kringgå studentkårens lagstadgade status som representant för studenterna.

Enligt självvärderingen har lärosätet identifierat utvecklingsområden vad gäller studentinflytande, och för att informera medarbetare och studenter om studentinflytande har varje institution en ansvarig kontaktperson för detta ändamål. Bedömargruppen gör dock bedömningen efter platsbesöken att denna roll behöver förtydligas både internt i organisationen och i relation till studenterna. Ett arbete har påbörjats för att uppdatera informationsmaterial och göra informationsfilmer om studentinflytande tillgängliga på webben. Enligt självvärderingen ska lärosätet även ha en dialog med studentkåren för att se över om lärosätet har ytterligare organ där studentrepresentation bör finnas, vilket bedömargruppen ser som ett välkommet initiativ för att utveckla studentinflytandet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)