Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: FörutsättningarPersonal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarPersonal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det finns i huvudsak två områden för lärarkompetens att beakta: dels SH:s personal där merparten av utbildningen ska ges, dels SMI:s personal som avser ansvara för utbildningens ämnes- och ämnesdidaktiska kurser. Bedömargruppen gör ingen särskild prövning av SH:s personalförutsättningar då nämnda lärosäte redan har tillstånd för att bedriva ämneslärarutbildning i sådan form som ansökan avser. I ansökan anges att SH ska ansvara för centrala delar av UVK och VFU. En jämförelse med inlämnad lärartabell visar att tre av lektorerna på SMI kommer att undervisa inom UVK och VFU. I avsiktsförklaringen framkommer att samarbete ska ske gällande UVK och VFU. Vid intervjuerna framförde SMI att man ansåg att samarbetet är väl planerat. Bedömargruppen anser dock inte att SMI inte givit redovisat ett övertygande svar om formerna för samarbetet.

I ansökan anges att det finns fyra anställda lektorer vid SMI som parallellt även arbetar på andra lärosäten. I den kompletterande lärartabellen anges tre lektorer vara tillsvidareanställda på 100 procent samt en tillsvidareanställd professor på 20 procent. Vid intervjuerna förtydligades att tjänsterna för närvarande ser ut enligt följande: två av lektoraten är på 50 procent vardera, en provanställd lektor tjänstgör på 20 procent. Professorn är adjungerad vid SMI. Dessa tjänster ämnar SMI utöka i det fall lärosätet ges examenstillstånd och erhåller erforderliga studieplatser.

Det framhålls av lärosätet att många av lärarna är verksamma utanför högskolesektorn och därmed bidrar till en aktuell kompetens för professionen. I intervjuerna framkom att personal i viss omfattning utgörs av yrkesverksamma timanställda lärare, dock har det av underlaget inte framkommit i vilken omfattning.

Eftersom SMI:s bemanning av ämnes- och ämnesdidaktiska kurser till viss del planeras utifrån timanställda, vilka inte upptagits i förteckningen över anställda, innebär det att en del av de kompetenser som behövs inom utbildningen inte är synliggjorda i lärartabellen. Sett till inlämnat underlag och genomförda intervjuer är det svårbedömt om antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Det kvarstår även oklarheter gällande samarbetet mellan SMI och SH, framförallt avseende de delar av utbildningen som SH ska ansvara för: UVK och VFU. Vidare behöver personalstyrkan vid SMI ses över gällande den ämnesdidaktiska kompetensen för inriktning 7-9 eftersom den i väsentliga avseenden skiljer sig från den didaktiska yrkesinriktning lärosätet för närvarande utbildar för. Den vetenskapliga kompetensen är generellt god. Lärare har möjlighet till kompetensutveckling inom sin tjänst och det finns utarbetade former för kollegialt lärande och externa kontakter.

De angivna planerna på utökade anställningar och nyrekryteringar av disputerad personal bedöms uppfylla kraven på vetenskapligt kompetent personal men inte avseende ämnesdidaktik för inriktning 7-9. Däremot är den ämnesdidaktiska kompetens som angivits i ansökan och under intervjuerna otillräcklig, sett till utbildningens inriktning. Lärosätet har dessutom inte redogjort tillräckligt för den professionsrelaterade kompetensen.

Vidare kvarstår frågetecken gällande samarbetet mellan SMI och SH ifråga om kompetensförsörjning och bemanning. Sammantaget anser bedömargruppen därför att den sammantagna kompetens som presenteras i ansökan bedöms inte vara adekvat och stå i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)