Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: FörutsättningarYrkesexamen

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarYrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

Grunden för ansökan är ett samarbete mellan Stockholms musikpedagogiska institut (SMI) och Södertörns högskola (SH) för att bedriva ämneslärarutbildning i musik med inriktning mot grundskolans årskurs 7-9 (7-9) och gymnasieskolan (GY). SMI ämnar i första hand erbjuda inriktningen 7-9 med musik som förstaämne i kombinationer med ett flertal möjliga andraämnen utifrån SH:s utbud. Den totala studieomfattningen om antingen 240 eller 270 högskolepoäng (hp) beror på studentens val av andraämne. De ämnes- och ämnesdidaktiska studierna omfattar 90hp, inbegripet två självständiga arbeten om vardera 15 hp. Det ena arbetet omnämns i ansökan som musikpedagogiskt projekt, det andra som uppsats. I de fall ämne 2 omfattar 90 hp genomförs ett självständigt arbete i uppsatsform även i detta ämne. Den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) utformas och genomförs av SH. Likaså organiseras den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) av SH. Dessa båda delar läses i regel parallellt med utbildningens ämnes- och ämnesdidaktiska innehåll.

Grunden för ansökan är att lärosätet ämnar ge en 2-ämnesutbildning för inriktningen 7-9. Bedömargruppen ser positivt på de kontaktytor som finns och kan utvecklas mellan SMI och SH.

En viss oklarhet i ansökan finns gällande hur många studenter lärosätet ämnar utbilda. I ansökan anges att planerat studentantal är 16 helårsstudenter delade mellan 7-9 och KPU. I lärartabellen anges 60 platser för utbildningen totalt med årskullar på 12-16 studenter uppdelat på 7-9, GY och KPU. Detta innebär att lärosätet avser utbilda mellan fyra och åtta studenter inom 7-9 per årskull.

Examen är därmed reglerad och ryms inom examensordningen, och utbildningens innehåll har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Lärosätet menar att det finns ett behov av lärare i musik, i synnerhet inom grundskolans årskurs 7-9, vilket inte nuvarande ämneslärarutbildningar vid andra lärosäten möter. SMI påtalar att landets utbildningsanordnare huvudsakligen förbereder för arbete inom egenvald musikundervisning i gymnasieskolan. Det bristande intresset från presumtiva studenter förknippas i sin tur med att studier mot behörighet för arbete i gymnasieskolan även inkluderar behörighet för arbete i grundskolan. Vad bedömargruppen har uppfattat som särskilt problematiskt är att det är i grundskolan som behovet av lärarutbildad personal är som störst, samt att musikundervisning skiljer sig mellan skolformerna på ett sådant sätt att nuvarande ämneslärarstudenter i första hand blir rustade för undervisning i gymnasieskolan.

I intervjuerna framkom att utbildningen främst har utarbetats informellt inom kollegiet, där flera anställda har erfarenhet av grundskoleundervisning.

Argumenten för behovet av lärare med inriktning mot grundskolans årskurs 7-9 i ett rikstäckande perspektiv är övertygande,.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)