Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultatSäkring av examensmålen

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Utformning, genomförande och resultatSäkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

I kursplanerna anges att "Examination sker genom förelagda uppgifter som redovisas skriftligt, muntligt och/eller i gestaltande form enligt gällande instruktioner". En närmare instruktion ges vid kursstart, muntligt såväl som skriftligt i studiehandledningen. I denna handledning presenteras även aktuella betygskriterier. Av ansökan framgår även att kurser kan examineras genom aktivt deltagande i lektioner/seminarier/workshops samt i form av genomförda uppgifter och examinationer. Den standardiserade skrivning i kursplanerna som citerats möjliggör olika typer av examinationer. Därför går det varken för lärare eller student att på förhand veta vilka examinationer som kommer att utgöra grund för säkring av kursens mål. Vidare är det för bedömargruppen oklart hur olika examinationsformer tillämpas över programmet i sin helhet. Av ansökan framstod det som oklart när och hur student examineras. Därför begärdes kompletterande uppgifter. I svar angavs att "examinationerna kunna anpassas efter varje studentgrupp, om vad som måste examineras på vilka sätt givet vad studenterna redan påvisat för måluppfyllelse under (och före) kursen. Det handlar om såväl förkunskaper som formativ bedömning inom ramen för utförande av kursens innehåll för varje student/studentgrupp". Bedömargruppens tolkning är att kursernas examinationer kan bli utformade och justeras i beaktande av studenternas förkunskaper och skilda preferenser. Under intervjuerna framkom att examinationer och innehåll i kurser kan förändras under kursens genomförande. I intervjuerna beskrevs att moment ofta sammankopplas och att flera kursmål examineras samtidigt. Vidare menades att samläsning mellan olika kurser medförde att ett och samma undervisningstillfälle kunde utgå från olika lärandemål och innehåll och examineras på skilda sätt i en och samma deltagargrupp.

Baserat på ovanstående anser bedömargruppen att kursplanens öppna standardskrivning i kombination med samläsningsmodellen riskerar att leda till rättsosäker examination. Utifrån ansökningshandlingarna och intervjuerna framkommer enligt bedömargruppen ingen tillfredställande modell för en systematisk säkring av vare sig kurs- eller examensmål. Därtill är det oklart hur de olika utbildningarna i ett samläsningsperspektiv kan urskiljas och upprätthållas.

Vidare är gruppens bedömning att utbildningens utformning i alltför låg grad särskiljer mellan undervisning och examination. En examinationsuppgift behöver vara en definierad uppgift förknippad med ett givet tillfälle för uppgiftens genomförande eller redovisning. Exempel på examinationsuppgifter presenterades muntligen för bedömargruppen i samband med intervjutillfället.

Sammantaget framträder oklarheter ur kvalitetssynpunkt i lärosätets säkring att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas. Området bedöms därmed vara icke tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)