Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Doktorandperspektivet förefaller väl tillgodosett genom ett omfattade och systematiskt arbete med doktorandernas utbildningsmiljö. Doktorander finns representerade i alla organ som behandlar forskning och utbildning, samt i övriga berednings- och beslutsorgan vid institutionen, bortsett från de som gäller personal- och ekonomifrågor. Av självvärderingen framkommer det att doktorandernas intressen är mycket väl tillgodosedda genom doktorandernas aktiva deltagande i vidareutvecklingen av forskarutbildningen. Det finns även exempel på hur institutionen arbetar för att öka delaktigheten genom att bland annat arbeta med dessa frågor på personalkonferenser där både doktorander och disputerade deltar i diskussionerna.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Doktorandernas individuella studieplaner diskuteras individuellt och resultaten följs upp i handledarkollegiet och ledningsgruppen för forskarskolan Stockholm-Uppsala samt i institutionens forskarutbildningsnämnd.

Bedömargruppen ser möjligheter att utveckla doktorandernas aktiva deltagande i seminarierna. Bedömargruppen vill lyfta fram de insatser som görs för att engagera doktoranderna i utvecklingsarbetet.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)