Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Utbildningen består av 60 högskolepoäng kurser, varav 30 högskolepoäng är obligatoriska och ges i forskarskolan Stockholm-Uppsala, samt en avhandling på 180 högskolepoäng. Kurserna ger bredd och fördjupning i relation till respektive avhandlingsämne men också i relation till historieämnet i sin helhet. Detta beskrivs i självvärderingen och framgår också av den allmänna studieplanen.

Avhandlingsarbetet är strukturerat på ett tydligt sätt för att löpande presenteras på doktorandseminariet samt även bedömas av externa kommentatorer och andra disputerade än handledarna. Doktoranderna ges också möjlighet att kommentera varandras arbeten och träna på kollegial bedömning. Detta framgår i de individuella studieplanerna.

Självvärderingen ger vid handen att måluppfyllelsen är god. Inom utbildningens kursdel ingår obligatoriska teori- och metodkurser, som ges inom ramen för forskarskolan Stockholm-Uppsala, och även i övrigt har åtgärder vidtagits för att såvitt möjligt säkra en hög och jämn standard i fråga om kunskap och förståelse.

De uppgifter om genomströmning som finns tillgängliga ligger i paritet med motsvarande för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Doktorandseminariets roll beskrivs som avgörande, och systemet för granskning av det löpande avhandlingsarbetet förefaller väl genomtänkt.

En tydlig trend som beskrivs i självvärderingen och som också framgår av bilagorna, är att allt fler doktorander blir klara med sin utbildning inom stipulerad tid. Det är ett tecken på att kvaliteten och måluppfyllelsen är god. Den positiva trenden anses till viss del kunna förklaras med de nya generella antagningsreglernas krav på doktorandtjänst och full finansiering från första dagen, vilket inneburit färre antagna och därmed hårdare konkurrens mellan studenterna. Doktorandernas deltagande i aktiviteter utanför institutionen förefaller säkrat. I intervjuerna framkommer också att uppföljningen genomförs enligt de regler som gäller vid lärosätet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

I självvärderingen betonas vikten av att doktoranderna genom kurser och handledning samt ett stort eget arbete lär sig att planera och genomföra sitt avhandlingsarbete inom utsatt tid. Två av de obligatoriska kurserna handlar om forskningsprocessens olika delar samt teori och metodval, vilket bidrar till att skapa förutsättningar för ett väl genomfört avhandlingsarbete.

Doktoranderna disponerar också medel för konferensdeltagande, vilket gör det möjligt att också i internationella sammanhang presentera och diskutera sin forskning skriftligt och muntligt.

Doktoranderna tränas i förmågan att kommunicera vetenskap i olika sammanhang samt att bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande genom att diskutera vetenskapens betydelse och olika former för forskningskommunikation under introduktionskursen. Att göra en populärvetenskaplig presentation av den egna forskningen är ytterligare ett moment som tränar denna förmåga.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljningen sker genom institutionens beslutssystem där institutionsstyrelsen är det organ som beslutar om och bereder forskning- och utbildningsfrågorfrågor. Dessutom finns en forskarutbildningsnämnd vid institutionen och en ledningsgrupp för forskarskolan Stockholm-Uppsala som följer upp forskning och utbildning. Doktoranderna är representerade i respektive organ.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

För att säkerställa att doktoranderna visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet och kan göra forskningsetiska bedömningar är de viktiga verktygen kurser, doktorandseminariet och avhandlingsarbetet. Doktoranderna kan också välja kurser inriktade mot forskningsetiska frågor. Enligt självvärderingen uppfylls kraven i bedömningsgrunden. Forskningsetiska frågor tas upp i den obligatoriska introduktionskursen. Ett belysande exempel på hur etiska regler kan vara relevanta även inom historievetenskapen är hur asylsökandes personakter har använts i ett doktorandarbete.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I uppföljningen av doktorandernas arbeten i handledarkollegiet varje termin diskuteras också deras individuella progression. I de individuella studieplanerna framgår detta också. Uppföljningen framstår som strukturerad och tydlig utifrån de individuella studieplanerna. Ett utvecklingsområde är att förtydliga hur resultaten av uppföljningen återkopplas.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Underlagen visar att måluppfyllelsen är god inom alla tre kunskapsformer. Inom utbildningens kursdel ingår obligatoriska teori- och metodkurser, som ges inom ramen för forskarskolan Stockholm-Uppsala. Forskningsetiska frågor tas upp i den obligatoriska introduktionskursen. Ett belysande exempel på hur etiska regler kan vara relevanta även inom historievetenskapen är hur asylsökandes personakter har använts i ett doktorandarbete.

Doktoranderna lär sig att planera och genomföra sitt avhandlingsarbete inom utsatt tid genom kurser och handledning samt ett stort eget arbete. Två av de obligatoriska kurserna handlar om forskningsprocessens olika delar samt teori och metodval, vilket bidrar till att skapa förutsättningar för ett väl genomfört avhandlingsarbete. Bedömargruppen ser positivt på att varje doktorand har medel avsatta för konferensmedverkan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)