Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Lärosätet erbjuder karriärvägledning som omfattar arbete både inom och utom akademin, och självvärderingen ger flera exempel på detta. Karriärrådgivningen sker bland annat i samband med de årliga uppföljningarna av den individuella studieplanen och de terminsvisa planeringsseminarierna, samt under introduktionskursen som informerar om högskolan som arbetsplats. Det finns även särskilda seminarier som behandlar karriären efter examen.

Lärosätet anger att det är lätt att få anställning vid ett lärosäte efter avslutad utbildning, eftersom antalet som utexamineras har minskat de senaste åren. Även skolhuvudmännen anges numera utgöra en attraktiv arbetsplats för disputerade i pedagogik, inte minst genom lektorsanställningar. Doktorandernas tidigare bakgrund och intresse spelar stor roll för vilken väg doktoranderna väljer efter utbildningen. Bedömargruppen ser därför utvecklingsmöjligheter i att inom karriärplaneringen tydliggöra för alla doktorander vilka olika framtida karriärvägar som finns, oavsett doktorandernas tidigare erfarenheter. Detta kan till exempel ske genom externa kontakter utanför universitetsmiljön.

Vid intervjuerna framkom att lärosätet ser att arbetslivsperspektivet är ett område som kan utvecklas, och att kontakterna med till exempel myndigheter, företag, annan kommunal verksamhet och egna företagare skulle kunna öka.

För att underlätta för icke svenskspråkiga doktorander att få anställning erbjuds de språkstöd och kurs i svenska. Detta vill bedömargruppen lyfta som ett gott exempel.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I den elektroniska individuella studieplanen, som enligt självvärderingen följs upp varje år, finns ett särskilt fält för att följa upp om karriärsamtal har ägt rum.

En alumnundersökning har nyligen genomförts, och den är tänkt att användas för vidare utvecklingsarbete av utbildningen. Ett område som undersökningen ska hjälpa till att utveckla är hur doktoranderna behöver förberedas för sin karriär, såväl inom som utanför akademin. Analysen av utfallet är ännu inte klar.

Arbetslivsperspektivet inför kommande karriär med olika alternativ (inom och utom akademin, inom och utom Sverige) är på agendan, men tydligare strukturer och rutiner behövs för att detta ska bli en tydlig del i utbildningen. Bedömargruppen ser det som ett utvecklingsområde att stärka systematiken i uppföljningen av alumnernas erfarenheter.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)