Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Ansvaret för och arbetet med jämställdhet och likabehandling följer universitetets policy och handlingsplan för jämställdhet och diskriminering. Vilka effekter arbetet ger långsiktigt har bedömargruppen svårt att bedöma.

Majoriteten av doktoranderna är kvinnor, och enligt självvärderingen är könsfördelningen i doktorandgruppen något som följs upp. En åtgärd som övervägs för att minska risken att kön och etnicitet påverkar antagningsprocessens utfall är till exempel att ta bort namnen när ansökningarna granskas. Enligt självvärderingens bilaga är hälften av de aktiva doktorandernas huvudhandledare kvinnor (uppgiften gäller år 2016). Självvärderingen påpekar att förutom rent kvantitativa aspekter så bör ett jämställdhetsperspektiv även beakta organisatoriska strukturer och normer. Faktorer som kan bidra till att integrera jämställdhetsperspektivet i utbildningens utformning och genomförande är exempelvis möjligheten att kombinera akademisk karriär med föräldraskap, transparens kring antagnings- och anställningsvillkor och karriärvägar samt genusperspektiv i själva utbildningen. Som exempel på det sistnämnda gavs kursen Gender perspective in education våren 2016. Även introduktionskursen har inslag som behandlar frågor kring kön i akademin. Utifrån självvärderingen är det dock inte helt klart vilket genomslag jämställdhetsperspektivet får i utbildningen. Vid intervjuerna framstod det dock som om jämställdhetsperspektivet är integrerat på flera plan i verksamheten, men möjligen var detta inte lika tydligt för alla grupper.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att det på universitetsövergripande nivå finns strukturer och riktlinjer som även styr arbetet med uppföljning av ett integrerat jämställdhetsperspektiv i forskarutbildningen i pedagogik. Ett konkret exempel på hur ansvariga för utbildningen avser att följa upp perspektivet är planerna på att i pågående ansökningsomgång följa upp om andelen sökande och antagna skiljer sig åt vad gäller kön. Beroende på utfallet kommer man att överväga, som nämnts ovan, att avidentifiera kommande ansökningar. Det framgår dock inte hur fakulteten eller institutionerna systematiskt följer upp jämställdhetsperspektivet med avseende på forskarutbildningen i pedagogik.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)