Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Konstvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Beträffande aspektområdet Miljö, resurser och område vill bedömargruppen betona att avgränsningen av forskarutbildningsämnet framstår som välmotiverad och adekvat. Forskningen vid lärosätet har sådan kvalitet och omfattning att forskarutbildning kan bedrivas på hög nivå. Personalens kompetens är hög och har sammantaget stor bredd. Handledarresurser och forskarutbildningsmiljö är adekvat och avstämd mot utbildningens utformning och krav. Ett utvecklingsområde som pekas ut i självvärderingen är fortlöpande pedagogisk utbildning för lärare, men bedömargruppens intryck är att detta omhändertas och att handledningskompetensen av allt att döma är tillfredsställande. Systemen för rekrytering, handledning, kompetensutveckling och verksamhetsutveckling framstår likväl som välfungerande.

Inom aspektområdet Utformning, genomförande och resultat har frågan om genomströmning behandlats under första måluppfyllelseaspekten och föranleder inga kommentarer. Utformningen av forskarutbildningen är tydlig. Kursdelen syftar till breddad och fördjupad kunskap samt ger möjlighet till ämnesmässig fördjupning och tvärvetenskaplig orientering. En del av kurserna utgörs av färdighetskurser, vilket bedöms som positivt. Sammantaget ger utbildningens utformning och innehåll goda möjligheter att uppfylla målen och säkerställa progressionen genom utbildningen. Den individuella utformningen av utbildningen förbereder doktoranden för framgång i självständigt arbete och förmåga att planera och bedriva forskning inom givna tidsramar. Genom undervisning på grundnivå tränas doktorandens pedagogiska förmåga. Ett utvecklingsområde är deltagandet i högre seminariet.

Sett till arbetslivets perspektiv ger utbildningen vissa inblickar men kan utvecklas, t.ex. genom en planmässig karriär- och yrkesplanering i samverkan med externa kulturinstitutioner. Systematisk uppföljning och säkerställande av att forskarutbildningen är användbar och förbereder för arbetslivet kan därför betraktas som ett utvecklingsområde. De disputerade har ändå lyckats etablera sig utanför högskolevärlden i relativt hög utsträckning.

Beträffande doktoranders perspektiv vill bedömargruppen betona att utbildningen planeras i samverkan med doktoranderna, på så vis att den terminsvisa planeringen diskuteras gemensamt och att doktoranderna deltar i beslutande organ och i planeringen av gemensamma verksamheter. Doktoranderna arbetar institutionsövergripande i ett doktorandråd, som representerar alla doktorander. Doktoranderna har därmed möjligheter att aktivt ta del i utformningen och utvecklingen av utbildningen. Årliga medarbetarsamtal genomförs med alla doktorander. Doktoranderna deltar även i utvärderingar av arbetsmiljön (senast 2016) och i uppföljningar av dessa.

Inom institutionen för kultur och estetik finns tillgång till nya och breda nätverk och seminarier som främjar jämställdhet i utbildningens utformning och genomförande, vilket är tillfredsställande. Jämställdhetsperspektivets implementering i rekryteringen av personal är att betrakta som ett utvecklingsområde.

Flera instrument för uppföljning har utvecklats och förbättrats inom forskarutbildningen de senaste åren. Framförallt gäller det kontroll och uppföljning av måluppfyllelse och progression i de fem stegen 1) individuell handledning, 2) planering i individuell studieplan, 3) årlig uppföljning av individuell studieplan i handledarkollegiet, 4) särskilda åtgärder vid behov och 5) en granskningsrutin inför disputation. Hit hör också uppdateringen av mallen för individuell studieplan. Uppföljning, åtgärder och återkoppling är dock fortfarande ett utvecklingsområde inom vissa delar av forskarutbildningen. Detta gäller exempelvis uppföljning av att lärande-/examensmålen i den allmänna studieplanen uppfylls, vilket kan ske med individuell studieplan som primärt verktyg, samt uppföljning och åtgärder inom framförallt arbetslivs- och jämställdhetsperspektiven. Rutinen för granskning inför beslut om disputation kan framhållas som föredömlig för forskarutbildningen inom ämnet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)