Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjöfart och marin teknik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-11-28
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Energisystem
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Chalmers tekniska högskola centralt har påbörjat ett arbete med jämställdhetsintegrering som ska vara implementerat i alla verksamheten år 2019. Inom ramen för jämställdhetsintegreringen genomförs kartläggningar och analyser ur ett könsperspektiv. Det omfattar exempelvis fördelning av institutionstjänstgöring och möjlighet att delta på konferenser. SMT strävar efter jämn könsfördelning vid rekryteringen, men få kvinnliga doktorander har så här långt antagits. Rekryteringsprocessen uppmärksammas speciellt och numera med tydlig hänsyn till detta perspektiv, t.ex. om sökfältet för en utlyst tjänst är enkönat ska tjänsten utlysas igen. Vid den senaste rekryteringen anlitades en konsult för en aktiv sökprocess där flera kvinnor kontaktades men slutligen var ingen av de sökande kvinnor. Fördelning av undervisningstid för doktorander planeras med beaktande av jämställdhetsperspektiv.

Handledargruppen är relativt jämn avseende antalet kvinnor och män. Det finns fem kvinnor och fyra män i gruppen huvudhandledare och biträdande handledare. Av kvinnorna är tre huvudhandledare och två biträdande handledare. Av männen är en huvudhandledare och tre är biträdande handledare. Utöver seniora forskare och lärare direkt relaterade till forskarutbildningsämnet finns många lärare inom yrkesutbildningarna.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Chalmers tekniska högskolas årliga medarbetarenkät tar upp frågor om psykosocial och fysisk arbetsmiljö. Analysen görs uppdelningsbar med avseende på kön och befattning. Även frågor om jämställdhet och jämlikhet tas upp härvid. I det fall behov finns har åtgärder för att förbättra arbetsmiljön vidtagits, vilket inte varit aktuellt för det ämne som utvärderas här.

Generellt på Chalmers tekniska högskola är manliga doktorander något mer nöjda än kvinnor. Det är ofta den kvantitativt ojämnställda miljön som man hänvisar till. För att få fördjupad kunskap om detta gjordes 2016 en intervjustudie med ett urval av doktorander och handledare. Resultatet visade inte på några skillnader specifikt kopplat till kön men det framkom att doktoranderna, oavsett kön, tyckte att det var viktigt att hitta ett sätt att hantera stress. På SMT är det dock så pass få av doktoranderna som är kvinnor (antalet doktorander totalt sett är få) att jämförelser i svaren med avseende på könsskillnader inte kan göras.

Fartyg är dock ofta mansdominerade miljöer och det förekommer doktorander gör fallstudier på fartyg. Forskarskolans ledning har erfarenhet av risker gällande dålig psykosocial arbetsmiljö såsom eventuell kränkande behandling. Chalmers tekniska högskola menar att det finns en beredskap att agera om så skulle ske.

Bedömargruppen vill lyfta att man på Chalmers tekniska högskola centralt genomför jämställdhetsintegrering gällande alla verksamheter som ett gott exempel.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)