Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjöfart och marin teknik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-11-28
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Energisystem
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Energisystem är ett brett forskningsämne och forskarutbildningen inom detta ämne finns vid två institutioner, energi och miljö och sjöfart och marin teknik. Tillämpningarna inom det senare är maritima domänens energisystem, som fartygs och maritim energiomvandling. Enligt särskild arbetsordning anordnas forskarutbildningen vid Chalmers tekniska högskola i forskarskolor och ämnet ingår i Forskarskolan sjöfart och marin teknik (SMT). Institutionen för sjöfart och marin teknik, där forskarutbildningsämnet ingår, är ganska ung. I självvärderingen beskrivs att den bildades 2005 genom en sammanslagning av den tidigare institutionen Marin teknik, vid Sektionen för maskinteknik, och Sjöbefälsskolan. Forskarutbildningsämnet är kopplat till Kompetens-centra Lighthouse (2006) och Rolls Royce UTC (2002). Ämnet kompletterar andra ämnen inom dessa centra och formar då en större helhet.

Ett fartyg är på många sätt ett komplext autonomt energisystem och att förstå och förutsäga ändringar i maritima energisystem är forskarskolans område. Marina energisystem har tre s.k. discipliner, nämligen tekniksystem, teknik/natur och teknik/socialt system. Det finns en spridning mellan olika discipliner och inom forskarskolan SMT finns tre inriktningar, nämligen skeppsteknik, sjöfartsteknik och marin miljöteknik. Energisystemforskningen finns inom dessa tre inriktningar. Forskarutbildningsämnet är avgränsat, men är inte tillräckligt väldefinierat. Att det inte är tillräckligt väldefinierat baseras på att det finns inom tre inriktningar och att verksamheten än så länge är måttlig och antalet examinerade är väldigt få samt att antalet aktiva doktorander just nu är endast fyra. Därför kan bedömargruppen inte bedöma hur det ser ut inom de olika inriktningarna och vad som särskiljer eller karaktäriserar dem. En omfattning om tre discipliner är mycket i förhållande till antalet doktorander (fyra).

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

Brist på kompetenta handledare har funnits, speciellt i ett inledningsskede. Detta har successivt förbättrats bl.a. genom att yngre forskare nått docentkompetens. Under en mellanperiod har man anlitat externa huvudhandledare för att säkerställa kompetensen. Handledargruppen är relativt jämn avseende antalet kvinnor och män. Det finns fem kvinnor och fyra män i gruppen huvudhandledare och biträdande handledare. Av kvinnorna är tre huvudhandledare och två biträdande handledare. Av männen är en huvudhandledare och tre är biträdande handledare. Utöver seniora forskare och lärare direkt relaterade till forskarutbildningsämnet finns många lärare inom yrkesutbildningarna.

Chalmers tekniska högskola har på central nivå program för kompetensutveckling för handledare. Olika mötesarenor skapas centralt, s.k. handledarforum, där handledare kan utbyta erfarenheter och stödja varandra vid eventuella utmaningar. Handledarna får även kompetensutveckling dels när det gäller coachande ledarskap med fokus på konkreta kommunikationsverktyg, dels kompetensutveckling med fokus på att blir mer medveten om sitt eget ledarskap med t.ex. återkoppling om hur handledaren uppfattas av andra. Obligatorisk handledarutveckling för huvudhandledare anordnas centralt vart tredje år. Dessutom pågår årligen flera kurser och moment inriktade mot handledarutveckling. Alla huvudhandledare förväntas delta i någon sådan aktivitet vart tredje år. Inom den aktuella forskarutbildningen följs dessa program för kompetensutveckling och bedömargruppen anser att detta är positivt. Därtill visar publikationslistorna att handledarna är aktiva och utvecklar sin vetenskapliga kompetens. Regler för handledarbyte återfinns i Chalmers tekniska högskola tekniska högskolas centrala arbetsordning.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Inom SMT:s avdelningar följs handledarnas kompetens och kompetensutveckling upp, t.ex. genom årliga medarbetarsamtal där mål för handledarna formuleras och följs upp i samtal med respektive avdelningschef. Målen som formuleras kan både gälla inomvetenskaplig utveckling och utveckling som handledare. Samtliga handledare i forskarskolan sjöfart och marin teknik har bl.a. deltagit i det handledarforum som anordnas av Chalmers tekniska högskola centralt. I institutionens årliga verksamhetsplanering och uppföljning är även kompetensförsörjning en viktig del.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

På SMT har samtliga doktorander doktorandtjänster. Det finns endast ett litet antal doktorander och endast ett fåtal seniorforskare. För närvarande har man fyra doktorander, varav tre män och en kvinna, och två doktorander disputerade under vårterminen 2016. Doktorandgruppen har en sammansättning med tre externa doktorander från andra universitet och en från Chalmers tekniska högskola. Ingen industridoktorand finns inom Energisystem. Totalt sett är forskargruppen relativt liten. Handledargruppen inom Energisystem har olika bakgrund med avseende på forskningsämnen och består av två professorer och en biträdande professor, tre docenter och två universitetslektorer samt en professor "of the practice". Det i enlighet med den tabell som bifogats. I självvärderingen är dock antalet något högre vilket kan förklaras av att en rekrytering av en professor med human faktors bakgrund nyligen genomförts. Vid Chalmers tekniska högskola kan man bli antagen som oavlönad docent vilket innefattar, i tillägg till forskarmeriteringen, att man genomgått en kurs i forskarhandledning. När det gäller en professor "of the practice" är det en deltidstjänst med framförallt undervisning. Denne är inte forskarutbildad utan för en sådan professur krävs en lång och kvalificerad industrierfarenhet inom området. Det stärker enligt lärosätet kontakten med arbetslivet.

Det finns ett stort kontaktnät med andra forskargrupper inom Chalmers tekniska högskola, andra svenska universitet samt utländska universitet. Exempelvis sker en samverkan med Danmarks Tekniske Universitet och University of Strathclyde. Bedömargruppen anser att detta är positivt för forskarutbildningen. Doktoranderna involveras naturligt i detta liksom att de deltar i konferenser och workshoppar. Samverkan med samhället i övrigt sker via näringslivet och den offentliga sektorn vilka finansierar och är intresserade av forskningen. Samarbetet med andra institutioner inom Chalmers tekniska högskola kan dock förbättras. I takt med att forskargruppen växer utvecklas sannolikt samverkan med ämnesmässigt närliggande forskargrupper inom Chalmers tekniska högskola.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter. I självvärderingen framgår att det är en utmaning att säkra kvaliteten i forskarutbildningen inom ett tvärvetenskapligt område bl.a. eftersom så många kompetenser och forskningsområden är involverade. Intern uppföljning av handledarna med avseende på resultat och planering sker regelbundet. Publicering av vetenskapliga artiklar följs upp som en resultatindikator.

Alla forskarskolor vid Chalmers tekniska universitet utvärderas i sin helhet vart fjärde år, där den allmänna studieplanen (ASP) är ett av underlagen som ingår. Inom SMT har ASP utvärderats genom självvärdering samt intervjuer med handledare och doktorander. Utvärderingen kan medföra att ASP revideras i syfte att förbättra innehåll och miljö.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Energisystem är ett brett forskningsämne och forskarutbildningen inom detta ämne finns vid två institutioner, energi och miljö och sjöfart och marin teknik. Tillämpningarna inom det senare är maritima domänens energisystem, som fartygs och maritim energiomvandling. Ett fartyg är på många sätt ett komplext autonomt energisystem och att förstå och förutsäga ändringar i maritima energisystem är forskarskolans område. Institutionen för sjöfart och marin teknik, där forskarutbildningsämnet ingår, är ganska ung. Marina energisystem har tre s.k. discipliner, nämligen tekniksystem, teknik/natur och teknik/socialt system. Inom forskarskolan SMT finns tre inriktningar; skeppsteknik, sjöfartsteknik och marin miljöteknik. Energisystemforskningen finns inom dessa tre inriktningar. Forskarutbildningsämnet är avgränsat, men är inte tillräckligt väldefinierat. Bedömargruppen menar att en omfattning om tre discipliner är ganska mycket i förhållande till antalet doktorander. Potentiellt har man nu många handledare i förhållande till antalet doktorander. Detta innebär att det finns utrymme för att ha fler doktorander och därigenom stärka forskningsmiljön.

Det finns ett stort kontaktnät med andra forskargrupper inom Chalmers tekniska högskola, andra svenska universitet samt utländska universitet. Bedömargruppen anser att detta är positivt för forskarutbildningen för att uppnå en kritisk massa. Samverkan med samhället i övrigt sker via näringsliv och offentlig sektor, vilka finansierar och är intresserade av forskningen. Bedömargruppen rekommenderar ett utökat samarbete med andra institutioner vid Chalmers tekniska högskola inom angränsande ämnesområden. Forskarutbildningsmiljön skulle därigenom stärkas, vilket kan behövas eftersom den begränsade omfattningen gör den sårbar. Dock har institutionen nära samverkan med en forskarskola, vilket sannolikt är positivt för den lilla gruppen inom Energisystem om synergieffekter därigenom uppstår.

I självvärderingen framgår att det är en utmaning att säkra kvaliteten i forskarutbildningen inom ett tvärvetenskapligt område eftersom så många kompetenser och forskningsområden är involverade. Den allmänna studieplanen utvärderas vart fjärde år, vilket sker genom självvärdering samt intervjuer med handledare och doktorander. För att följa upp handledarnas kompetens genomförs årliga medarbetarsamtal där mål formuleras för handledarna och följs upp i samtal med respektive avdelningschef. Även inom institutionens årliga verksamhetsplanering och uppföljning är kompetensförsörjning en viktig del. Bedömargruppen menar att Chalmers tekniska högskola har ett bra system för att systematiskt följa upp forskningens och undervisningens kvalitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)