Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Sjöfart och marin teknik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-11-28
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Energisystem
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

I Chalmers tekniska högskolas obligatoriska kurspaket, det s.k. GTS-paketet (GTS = Generic & Transferable Skills) ingår enligt självvärderingen kurser i kommunikation, ledarskap, nätverkande och nyttiggörande. Inom SMT ges inga andra obligatoriska kurser utan dessa fastställs för varje enskild doktorand. Samtidigt är antalet lärarledda doktorandkurser inom SMT ytterst få. Det kan förklaras av det låga antalet doktorander vilket begränsar förutsättningarna att bedriva lärarledda kurser. Det finns dock en introduktionskurs till ämnesområdet som är speciellt avsedd för doktorander från andra lärosäten. Intervjuerna visar på svårigheter att erbjuda kurser i vetenskaplig metodik, dock har några doktorander gått en extern kurs. Under 2017 genomförs en institutionsreform, varigenom stora delar av SMT kommer att slås samman med Tillämpad mekanik, vilket enligt intervjuerna kan komma att gynna kursutbudet. Kopplingen till den bredare forskarskolan inom SMT betonas och bedömargruppen anser att detta är gynnsamt för den begränsade doktorandgruppen.

Doktorandernas institutionstjänstgöring (mestadels undervisning) varierar kring 5–15 % under hela doktorandtiden och kan bidra till att skapa en bred och förstärkt baskunskap inom området. Doktoranderna uppmuntras även att delta på konferenser och presentera vetenskapliga artiklar. Medel för konferensdeltagande finns normalt avsatta i forskningsprojekten men doktoranderna kan också själva söka medel från t.ex. stiftelser. När det gäller examination är licentiatexamen obligatorisk vid SMT och såväl licentiat- som doktorsavhandlingen är en sammanläggningsavhandling med publicerade artiklar eller konferens-papers. Formerna för lic-seminarium och disputation är likartade de som tillämpas vid andra ämnen inom Chalmers tekniska högskola och vid andra svenska universitet. När det gäller statistiken för genomströmning så har den begränsad användning eftersom antalet examinerade doktorer för utbildning än så länge är få.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Den individuella studieplanen är ett viktigt instrument för planering såväl som uppföljning. Denna ska godkännas av examinator och studierektor och följs upp via årliga samtal mellan doktorand, studierektor, handledare och examinator. Vid detta samtal följs doktorandens progression upp och man upprättar en framåtsyftande plan. Studierektor och doktorand gör en uppföljning av handledningen och utfallet.

I självvärderingen framgår att utvärderingar som gjorts av SMT:s forskarskola visar på att institutionen behöver göra större ansträngningar för att säkerställa att uppföljningssamtalen genomförs. En åtgärd som vidtagits i detta avseende är att Chalmers tekniska högskola under de senaste åren säkerställt att det finns en studierektor för forskarutbildningen. Det syftar till att kvalitetssäkring och uppföljning av progressionen blir en naturlig del av forskarutbildningen. Via de individuella studieplaner som lämnats in kan bedömargruppen konstatera att det är oklart om uppföljningssamtal verkligen hålls. På Chalmers tekniska högskola finns det allmänna riktlinjer för kvalitetsutveckling och bedömargruppen rekommenderar att dessa riktlinjer följs.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

I självvärderingen anges att doktorandens förmåga att planera och bedriva forskning utvecklas i samspel med handledaren. I början av utbildningen har doktoranden ett nära samarbete med handledaren för att efter licentiatnivå uppmuntras till ytterligare samverkan med andra forskargrupper och/eller gästforskning vid annat universitet samt att mer självständigt skriva publikationer, med eller utan handledare. Samtliga SMT:s forskningsprojekt genomförs i stark samverkan med sjöfartsnäringen eller myndigheter på området. Den nära samverkan med näringslivet bidrar till måluppfyllelsen om presentation av forskningsresultat för vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Att arbeta i projekt tillsammans med näringslivet medför att doktoranderna tränas i att arbeta inom givna tidsramar och mot mål samt delta i olika seminarier inom branschen. Bedömargruppen anser att ämnets karaktär gör att samverkan med näringslivet är ett viktigt inslag i forskarutbildningen.

Doktoranderna deltar på arenor där allmänhet och forskare möts. En populärvetenskaplig presentation ska genomföras och en populärvetenskaplig sammanfattning av avhandlingen ska skrivas. SMT strävar också efter att varje doktorand ska presentera sina resultat på internationella konferenser. Det kan ibland ske genom att doktoranden medverkar i ett EU-finansierat projekt, och i annat fall utgör handledaren ett stöd för att hitta lämpliga konferenser. I självvärderingen beskrivs färdighet i huvudsak i form av muntlig presentation, även om det framgår att skriftlig framställning till stor del sker igenom SMT:s strävan att publicera forskningsresultat i internationella tidskrifter med peer review-förfarande. Bedömargruppen vill påpeka att skriftlig kommunikation med de externa intressenterna också är viktig men i nuläget finns det en tyngdpunkt på muntlig presentation. Det framgår att inom GTS-paketet finns kurser för kommunikation och att färdigheten kan övas via institutionstjänstgöring, men i praktiken varierar dock möjligheten till det. Hur introduktion och utbildning i metodik och att använda forskningsverktyg (beräkningsmässiga eller experimentella) går till beskrivs inte i självvärderingen men intervjuerna klargjorde detta i viss mån.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Forskarskolan sjöfart och marin teknik utvärderades 2012 och då framkom att det fanns brister i handledningen när det gällde studieuppföljning och antalet aktiva handledare. Åtgärder som vidtagits är att öka antalet handledare, inrätta positionen studierektor och att strukturera uppföljningssamtalet. Forskarskolorna utvärderas var fjärde år men 2016 ersätter denna utvärdering den planerade.

Förmåga att planera och bedriva forskning med adekvata metoder följs främst upp av huvudhandledaren och biträdande handledaren. Bedömargruppen uppfattar att det sker dels vid den kontinuerliga handledningen, dels vid mer formella samtal och uppföljningar. Samtalen mellan doktorand, handledare, studierektor, examinator och biträdande handledare samt genomgången av den individuella studieplanen är en viktig del av uppföljningen. Licentiatseminariet och licentiatavhandlingen ger också tillfälle för uppföljning och kontroll.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet/forskningsmässig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

I självvärderingen framhålls att den successiva utvecklingen mot intellektuell självständighet sker genom de olika stegen forskarutbildningens genomförande. Bl.a. nämns licentiatexamen som en halvtidsgenomgång för att stämma av utvecklingen, och att handledaren från att ha ett initialt stort ansvar för de första publikationerna/avhandlingen är målet att doktoranden ska ha huvudansvaret för den sista avhandlingen/de sista publikationerna. Detta är i överensstämmelse med den allmänna uppfattningen om forskarutbildning. Insikten om vetenskapens roll i samhället tränas i Chalmers tekniska högskolas GTS-kurser där kurser som omfattar forskningsetiska frågor och hållbar utveckling är obligatoriska. I självvärderingen anser Chalmers tekniska högskola att dessa kurser är viktiga för progression i värderingsförmåga, vilket bedömargruppen instämmer i.

Samtliga SMT:s forskningsprojekt genomförs i stark samverkan med sjöfartsnäringen eller myndigheter på området. Samtliga projekt är externt finansierade och den nära samverkan med näringslivet ger doktoranden en god bild av vetenskapens roll i samhället. Bedömargruppen instämmer i detta. Doktoranderna deltar i olika seminarier inom branschen och presenterar resultat. Den nära kopplingen till arbetslivet ställer krav på redlighet eftersom doktoranden är beroende av indata till sin forskning av samma part som finansierar den.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. När Forskarskolan sjöfart och marin teknik utvärderades framkom att det fanns brister i handledningen när det gällde studieuppföljning och antalet aktiva handledare. Åtgärder som vidtagits är att öka antalet handledare, inrätta positionen studierektor och att strukturera uppföljningssamtalet. Forskarskolorna utvärderas var fjärde år men 2016 ersätter denna utvärdering den planerade.

Uppföljningen av progressionen i värderingsförmåga sker som mycket annat under de årliga uppföljningssamtalen samt genom kontinuerliga möten mellan handledare och doktorand. Möten i handledarforum är en del av utvecklingen av uppföljningsprocessen för handledarna. Härigenom underlättas handledarnas roll i uppföljningen av doktorandernas progression i värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömargruppen anser att det är bra att man även i denna aspekt uppmärksammar handledarnas utveckling.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Det förekommer obligatoriska kurser endast inom Chalmers tekniska högskolas GTS-paket, och i övrigt fastställs kurser för varje enskild doktorand. Intervjuerna visar på svårigheter att erbjuda kurser i vetenskaplig metodik och visar även att antalet lärarledda doktorandkurser inom SMT är ytterst få. Det kan förklaras av att det låga antalet doktorander begränsar förutsättningarna att bedriva lärarledda kurser. Det finns en introduktionskurs till ämnesområdet som är speciellt avsedd för doktorander från andra universitet. Kopplingen till den bredare forskarskolan inom SMT betonas och bedömargruppen anser att detta är gynnsamt för den begränsade doktorandgruppen. Den begränsade omfattningen av forskarutbildningen kan dock vara en styrka i sig, då den möjliggör en mer personlig och tätare handledning samt bättre relation mellan doktorand, handledare och seniorforskare, vilket kan ha en positiv inverkan på genomförandet och framtagande av resultat. Eftersom verksamheten baseras på externa medel till en icke försumbar omfattning är den lilla grupperingen dock mer sårbar.

Efter licentiatnivå uppmuntras doktoranden att samverka med andra forskargrupper eller att gästforska vid annat lärosäte samt att mer självständigt författa publikationer. Doktoranderna deltar också på arenor där allmänhet och forskare möts och SMT strävar efter att varje doktorand ska presentera sina resultat på internationella konferenser. Samtliga av SMT:s forskningsprojekt genomförs i stark samverkan med sjöfartsnäringen eller myndigheter på området och är externt finansierade. Den nära samverkan med näringslivet bidrar till måluppfyllelsen om presentation av forskningsresultat för vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Att arbeta i projekt tillsammans med näringslivet medför att doktoranderna tränas i att arbeta inom givna tidsramar och mot mål samt deltar i olika seminarier inom branschen. Bedömargruppen anser att ämnets karaktär gör att samverkan med näringslivet är ett viktigt inslag i forskarutbildningen.

I självvärderingen beskrivs färdighet i huvudsak i form av muntlig presentation, även om det framgår att skriftlig framställning till stor del sker igenom SMT:s strävan att publicera forskningsresultat i internationella tidskrifter med peer review-förfarande. Bedömargruppen vill påpeka att kommunikation med de externa intressenterna också är viktig och i nuläget finns det en tyngdpunkt på presentation.

Uppföljningen av progressionen i värderingsförmåga sker som mycket annat i de årliga uppföljningssamtalen samt genom kontinuerliga möten mellan handledare doktorand. Utifrån de individuella studieplaner som inlämnats är det oklart om uppföljningssamtal verkligen hålls. Bedömargruppen rekommenderar därför att Chalmers tekniska högskolas centrala riktlinjer för systematisk uppföljning av kvalitet i forskning och undervisning bör följas strikt. Detta utesluter dock inte att man även har intern uppföljning inom ämnet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)