Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen Bedömningsområde: FörutsättningarResurser

Tillfredsställande
Publicerad: 2021-04-20
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Karlstads universitet - Grundlärarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarResurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Eftersom universitetet sedan flera år bedriver lärarutbildning har en fungerande infrastruktur successivt byggts upp som den planerade fritidslärarutbildningen kan använda. Studenterna kommer att ha tillgång till en ändamålsenlig digital och fysisk utbildningsmiljö, som laborationslokaler, verkstäder för estetiska och tekniska verksamheter och även utemiljöer, såsom en skolskog. Av intervjuerna framgick att ett väletablerat kollegialt samarbete (exempelvis kurslag) har bidragit till en fungerande infrastruktur som även kommer fritidslärarutbildningen till del. Vid intervjuerna betonades betydelsen av att stärka specialpedagogik inriktat mot barn i behov av särskilt stöd. En styrka som framhålls i ansökan är resurser som utvecklats i form av stödsystem för studieteknik, vetenskapligt skrivande och särskilt stöd till studenter med funktionsvariationer.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Ansökan och intervjusvar visar att målmedvetna satsningar har gjorts för att skapa ändamålsenliga samverkansstrukturer mellan universitetet och kommunen. Satsningarna inkluderar konkreta åtgärder för att stärka kompetensutvecklingen bland lokala lärarutbildare som förutsätts ha handledarutbildning och särskilda samfinansierade åtgärder för adjungerade lärare, till exempel seminarieserier på institutionen, IT-kurser och medverkan i institutionens verksamhet.

En annan konkret åtgärd med potential att förstärka infrastrukturen och kvaliteten på utbildningen är inrättandet av övningsskolor, som arena för en mångsidig och kontinuerlig samverkan mellan universitet och fritidshem.

Enligt ansökan ska studenterna också göras delaktiga i utbildningen som forskningsmiljö i form av möten med aktiva forskare och möjligheter att skriva det självständiga arbetet inom pågående forskningsprojekt

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)