Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2021-04-20
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Karlstads universitet - Grundlärarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Utformning, genomförande och resultat

Bedömargruppen har pekat på flera styrkor inom bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat, såsom att de överordnade målen i utbildningsplanen är tydliga och utvecklade med hjälp av en progressions­matris, att fritidshemmet är tydligt inskrivet i kursplanerna för de olika UVK-kurserna, att inriktningsämnet Idrott och Hälsa är motiverat, väl argumenterat och beskrivet och att den estetiska dimensionen på ett förtjänstfullt sätt är framskriven genom stora delar av programmet. Med avseende på jämställdhetsperspektivet anser bedömargruppen att målen beaktas på ett uttryckligt sätt.

Men bedömargruppen har också identifierat flera svagheter som följer:

Examensmålen som innefattar Färdighet och förmåga och Värderingsförmåga och förhållningssätt behöver i större utsträckning lyftas fram i kursplanemålen för att förtydliga progressionen även på dessa områden.

Den vetenskapliga progressionen genom utbildningen behöver förtydligas, både vad gäller kopplingen till beprövad erfarenhet och till den kommande yrkesverksamheten. Litteraturen knuten till de UVK-kurser som i matrisen kopplas till mål på detta område i termin ett och sex bör aktualiseras, breddas och fördjupas. Bedömargruppen rekommenderar även att progressionen förstärks och förtydligas genom att lämplig litteratur, till exempel med anknytning till metod och forskningsansatser, tas in i mellanliggande kurser.

Progressionen genom utbildningen av det fritidspedagogiska fältet behöver förtydligas. En breddning är tydlig i de ämnesinriktade FRIPO-kurser som följer efter grunden inom det fritidspedagogiska fältet i kursen som omfattar hela termin två. Däremot är det svårt att se hur det fritidspedagogiska innehållet fördjupas i dessa senare kurser. Inte heller i de UVK-kurser som beskrivs som särskilt utvecklade för lärare i fritidshem kan en sådan fördjupning urskiljas. Snarare är det så att bedömargruppen uppfattar dessa kurser som starkt inriktade mot skolverksamheten. Även om skrivningarna i kursplanerna tydligt pekar ut fritidshemmet och dess verksamhet, motsägs detta i hög grad av valet av litteratur. Särskilt gäller detta kursen Pedagogisk dokumentation som pedagogiskt redskap - grundlärare i fritidshem.

I samband med detta ser bedömargruppen oklarheter i den progressionsmässiga kopplingen mellan VFU, ämnen inklusive FRIPO och UVK och önskar ett förtydligande av denna koppling, vilket framför allt skulle kunna ske genom en noggrann översyn av den ingående litteraturen

Med avseende på VFU vill bedömargruppen se ett förtydligande av målen för den tredje VFU-perioden och på vilket sätt denna period har det angivna sambandet med ämnesstudierna.

Enligt bedömargruppen säkerställer bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat inte inom ovanstående områden att studenten, när examen utfärdas, visar att i arbetet kunna göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga, yrkesmässiga och etiska aspekter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)