Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen Bedömningsområde: FörutsättningarYrkesexamen

Tillfredsställande
Publicerad: 2021-04-20
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Karlstads universitet - Grundlärarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarYrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Det sökta examenstillståndet för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem kommer att ingå som en naturlig del i det lärarprogram som redan finns vid lärosätet och kompletterar därmed grundlärarexamen som i nuläget innehåller inriktningarna mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3 samt arbete i årskurs 4-6. Att den sökta utbildningen är tänkt att kopplas till den utbildningsvetenskapliga kärnan, liksom organisation av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), utbildningsbas och infrastruktur samt system för kvalitetssäkring i de befintliga inriktningarna, bedömer gruppen därför som välmotiverat. Bedömargruppen ser utökningen som ett gott tillskott till det befintliga utbudet inom lärarutbildningen vid lärosätet.

Det planerade antalet utbildningsplatser, 30 stycken inledningsvis, ser gruppen som rimligt. Lärosätet påpekar samtidigt i intervjuerna att man har uppfattningen att detta program kommer att locka en ny sökgrupp och därmed inte enbart konkurrera med befintliga inriktningar. Bedömargruppen uppfattar att så varit fallet även vid andra lärosäten och lärosätet redovisar också en efterfrågan på denna utbildning från såväl Karlstads kommun som potentiella studenter, vilket gör att detta antagande ses som välgrundat.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Från lärosätets sida ser man inrättandet av denna examen som ett led att i riksmåttstock bidra till att fylla arbetsmarknadens mycket stora behov inom lärarområdet som helhet. Rektor understryker i intervjun att utbildningen till fritidslärare faller väl in i de sex punkterna i lärosätets huvudstrategi för utveckling. Det som bedömargruppen uppfattar vara det främsta motivet för ansökan är för det första viljan att komplettera det prioriterade området lärarutbildning som utgör en stor del av universitetets verksamhet. För det andra har lärosätet uppfattat detta som ett starkt önskemål från såväl studenter som kommun sedan lång tid tillbaka, eftersom den lokala bristen inom detta yrkesområde är mycket stor, liksom inom fältet Idrott/hälsa som är det planerade fördjupningsområdet.. Bedömargruppen ser det som positivt att utbildningskonceptet är väl förankrat såväl inom som utom lärosätet och att man från Karlstads kommuns sida i intervjuerna betonar det goda och nära samarbetet mellan lärosäte och kommun. Detta understryks ytterligare av det förhållande att två kommunrepresentanter har deltagit i framtagandet av utbildningen.

En annan positiv faktor är att kommunsamverkan i intervjuerna knyts till en betoning av kopplingen mellan teori och praktik och att en ömsesidighet i utbytet mellan lärosäte och kommun i intervjuerna framhålls av representanter för båda parter.

Särskilt framhölls det från kommunens sida vikten av att kommunen inte dräneras på kompetens utan att man istället ser till att båda parter utvecklas. Detta menar bedömargruppen är en mycket väsentlig aspekt på samarbete mellan lärosäte och kommun och samtidigt att de avtal som upprättats mellan parterna ytterligare stärker denna aspekt.

Upplägget av utbildningen stämmer väl överens med examensordningen och den är i sin helhet placerad på grundnivå. Motiveringen för att erbjuda enbart idrott/hälsa som fördjupningsämne är rimlig och väl beskriven.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)