Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultatSäkring av examensmålen

Tillfredsställande
Publicerad: 2021-10-12
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen omg. 3
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Utformning, genomförande och resultatSäkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Utbildningen är utformad som ett sammanhållet program och bygger på att de två VFU-kurserna, Hälso- och sjukvårdskuratorns praktik I – verksamhetsförlagd utbildning och Hälso- och sjukvårdskuratorns praktik II – verksamhetsförlagd utbildning, är placerade omväxlande eller parallellt med mer akademisk orienterade kurser för att åstadkomma en koppling mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet. Den första VFU-kursen har en auskulterande karaktär där studenten ska samla erfarenheter från olika verksamheter inom hälso- och sjukvården genom att vistas en vecka vardera i fem olika verksamheter. Den andra VFU-kursen är uppdelad i två delar där den första omfattar 4 veckor direkt innan det självständiga arbetet och en vecka efter. Avsikten med denna avslutande vecka är att ge möjlighet till återföring av resultaten i det självständiga arbetet till VFU-platsen. Bedömargruppen ser positivt på detta sätt att utforma utbildningen och noterar att det finns en väl framskriven progression mellan kurserna. Samtidigt menar bedömargruppen att det utifrån ansökan och intervjuer framstår som svårt för studenterna att uppnå samtliga mål i examensordningen, i synnerhet de mål som faller under kunskapsformen färdighet och förmåga. Detta grundar sig dels i att det finns en obalans mellan omfattande och högt ställda kursmål och den begränsade tid som tilldelas de kurser där målen ska uppnås, dels i att examinationer inte tillräckligt tydligt korresponderar med angivna examensmål och kursmål.

Under den första VFU-kursen är de förväntade studieresultaten synnerligen omfattande samtidigt som omfattningen i tid på varje VFU-plats är mycket liten. Som exempel på denna obalans mellan kursmål/förväntade studieresultat och tiden på varje VFU-plats kan nämnas målet om att visa förmåga att självständigt initiera och genomföra kvalitets- och utvecklingsarbete samt strukturera, analysera och utvärdera sociala och psykosociala insatser, samt målet om att visa förmåga att självständigt och i samarbete med patienten och dennes närstående planera, genomföra och följa upp sociala och psykosociala insatser på individ- och gruppnivå. Dessa kursmål är mål för hela utbildningen och bedömargruppen kan inte se hur dessa kan uppfyllas givet den korta tid som studenten vistas vid varje verksamhet.

Detsamma gäller den andra VFU-kursen där kursmålen/de förväntade studieresultaten också är synnerligen omfattande i förhållande till kursens omfattning. För bedömargruppen framstår det som ogörligt att undervisa om och examinera samtliga dessa inom ramen för denna kurs på 7,5 hp som dessutom, enligt ansökan, ska ge studenterna möjlighet att samla material till det självständiga arbetet och, efter avslutat examensarbete, återföra och diskutera detta med VFU-platsen. Bedömargruppen anser vidare att färdighetsmålet om att visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, som enligt ansökan ska realiseras i den andra VFU-kursen och i kursen Introduktion till socialt arbete i hälso- och sjukvården, inte kommer tillräckligt tydligt till uttryck i dessa kurser. Bedömargruppen anser därför att lärosätet behöver förstärka detta examensmål i kursplaner och litteraturlistor. En öppenhet för ovan nämnda förtydliganden och korrigeringar framkom vid intervjuerna och bedömargruppen anser att lärosätet bör ha mycket goda förutsättningar att åtgärda nämnda brister.

Bedömargruppen efterfrågar även förtydliganden avseende examinationer. Detta då examinationerna av färdighetsmålen i flertalet fall ska ske i form av skriftliga reflektionsuppgifter eller hemtentamina. Utifrån ansökan och efterföljande intervjuer saknar bedömargruppen tydliga konkretiseringar av hur examinationerna korresponderar med innebörden av angivna examensmål/lärandemål och efterlyser därför en tydligare nedbrytning av hur examensmålen inom kunskapsformen färdighet och förmåga examineras i de olika kurserna.

I kursplanerna för båda VFU-kurserna uppges också att studenter med två dagars frånvaro måste repetera hela kursen. Bedömargruppen förstår uppmaningen till hög närvaro vid VFU men anser att denna skrivning är alltför hård och riskerar att utestänga exempelvis småbarnsföräldrar. Vid intervjun med institutionsledningen uttrycktes insikt i att skrivningen bör ses över, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)