Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 2. Förutsättningar

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Bedömargruppens sammanfattande bedömning av bedömningsområdet är att det är tillfredsställande. Lärosätet arbetar systematiskt med att säkerställa att personalens kompetens motsvarar utbildningens behov genom tydliga processer och rutiner som är knutna till både rekryterings- och kompetensutvecklingsarbetet.

Lärosätet arbetar med att säkerställa att den undervisande personalen ska kunna utveckla sin pedagogiska kompetens. Genom anställningsavtalen har medarbetare med läraranställning på lärosätet rätt till både pedagogisk och ämnesmässig kompetensutveckling upp till tio procent av sin arbetstid. Lärosätet har också meriteringsanställningar som stimulerar till utveckling av ämneskompetensen och har sedan 2017 också haft karriärtjänster som bygger på pedagogisk kompetens. Lärosätets arbete med kontinuerlig kompetensutveckling stödjs av individuella kompetensutvecklingsplaner som utgår från medarbetarsamtal, men bedömargruppen konstaterar att det verkar saknas ett system som säkerställer att samtliga medarbetare genomför sådana medarbetarsamtal. Lärosätet bör arbeta vidare med att synkronisera planering och utveckling av strategier för kompetensförsörjningen mellan institutionsnivå och lärosätesnivå samt ha större fokus på utvecklingen av personalens ämneskompetens. Lärosätet har tillfredsställande resurser för undervisning i form av infrastruktur, studentstöd och undervisningsresurser samt har bra system för att kunna fånga upp behov av förändringar och mer stöd. Både formella och informella möten mellan lärare, studenter och stödpersonal används. Däremot kan lärosätet bli bättre på lättillgänglig och systematisk information till studenter och doktorander.

Lärosätet har flera rutiner och processer som ger stöd åt arbetet med att stötta och följa upp studenternas förutsättningar för att kunna genomföra sin utbildning inom planerad studietid. Bedömargruppen noterar samtidigt att doktorandernas väg genom utbildningen inte beskrivs lika tydligt som studenternas, varken i självvärderingen eller vid platsbesök. Det anser bedömargruppen är ett utvecklingsområde.

Bedömargruppens sammanfattande bedömning av bedömningsområdet är att det är tillfredsställande. Lärosätet arbetar systematiskt med att säkerställa att personalens kompetens motsvarar utbildningens behov genom tydliga processer och rutiner som är knutna till både rekryterings- och kompetensutvecklingsarbetet.

Lärosätet arbetar med att säkerställa att den undervisande personalen ska kunna utveckla sin pedagogiska kompetens. Genom anställningsavtalen har medarbetare med läraranställning på lärosätet rätt till både pedagogisk och ämnesmässig kompetensutveckling upp till tio procent av sin arbetstid. Lärosätet har också meriteringsanställningar som stimulerar till utveckling av ämneskompetensen och har sedan 2017 också haft karriärtjänster som bygger på pedagogisk kompetens. Lärosätets arbete med kontinuerlig kompetensutveckling stödjs av individuella kompetensutvecklingsplaner som utgår från medarbetarsamtal, men bedömargruppen konstaterar att det verkar saknas ett system som säkerställer att samtliga medarbetare genomför sådana medarbetarsamtal. Lärosätet bör arbeta vidare med att synkronisera planering och utveckling av strategier för kompetensförsörjningen mellan institutionsnivå och lärosätesnivå samt ha större fokus på utvecklingen av personalens ämneskompetens. Lärosätet har tillfredsställande resurser för undervisning i form av infrastruktur, studentstöd och undervisningsresurser samt har bra system för att kunna fånga upp behov av förändringar och mer stöd. Både formella och informella möten mellan lärare, studenter och stödpersonal används. Däremot kan lärosätet bli bättre på lättillgänglig och systematisk information till studenter och doktorander.

Lärosätet har flera rutiner och processer som ger stöd åt arbetet med att stötta och följa upp studenternas förutsättningar för att kunna genomföra sin utbildning inom planerad studietid. Bedömargruppen noterar samtidigt att doktorandernas väg genom utbildningen inte beskrivs lika tydligt som studenternas, varken i självvärderingen eller vid platsbesök. Det anser bedömargruppen är ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)