Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 5. Student- och doktorandperspektiv

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Bedömargruppen anser att lärosätet överlag har ett välfungerande system för att involvera studenter på olika utbildningsnivåer i kvalitetssäkringsarbetet. Studentinflytandet genomförs på olika sätt, exempelvis via studentkåren och doktorandkommittén i form av studentrepresentation inom olika centrala, lärosätesgemensamma organ. Inom lärosätets kvalitetssystem följs studentinflytandet enligt dokumentet Anvisningar för uppföljning av studentinflytande regelbundet upp på central nivå inom lärosätet, eftersom rektor och kvalitetssamordnaren träffar studentkåren och doktorandkommittén.

Dock efterlyser bedömargruppen ett mer systematiskt integrerande av studentinflytandet på alla nivåer inom lärosätet. Trots förekomsten av ett antal utvecklingsområden som på olika sätt är relaterade till den i viss mån bristfälliga systematiken, menar bedömargruppen sammanfattningsvis att student- och doktorandperspektivet är att betrakta som i tillräcklig grad tillgodosett.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande övergripande styrkor:

  • Systemet för att involvera studenter på olika utbildningsnivå inom kvalitetssäkringen framstår överlag som välfungerande.
  • Studenternas återkoppling till lärarna förefaller hanteras på ett mestadels tillfredsställande sätt.
  • Uppföljningen av doktorandernas individuella studieplan verkar fungera principiellt väl.
  • Systemet med seniora granskare är ett generellt sett uppskattat inslag i doktorandernas studiesituation.
  • De informella påverkansmöjligheterna förefaller vara väl utvecklade inom lärosätet, vilket stärker studenternas och doktorandernas möjligheter att utöva inflytande över utbildningen.
Bedömargruppen rekommenderar särskilt lärosätet att utveckla följande områden:
  • Studenternas involvering i utformningen av utbildningsprogram bör stärkas ytterligare och doktorandrepresentanter bör bjudas in till ämnesföreträdargruppens möten.
  • Alltför frekventa ändringar av mallen för individuella studieplaner bör undvikas eftersom flera doktorander, handledare och seniora granskare upplever dem negativt.
  • Valet av doktoranders seniora granskare bör göras mer oberoende av doktorandens handledare.
  • Lärosätet bör förmedla viktig information om bland annat olika slags beslut mer systematiskt och oftare översätta informationen till engelska, för att bättre integrera icke-svenskspråkiga studenter och doktorander.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)