Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 4. Jämställdhet
Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet
Lärosätet arbetar med att utveckla jämställdhetsarbetet i verksamheten på olika sätt. Det visas bland annat genom anställningen av jämställdhetssamordnare på deltid och den årliga jämställdhetsplanen med specifika åtgärder för jämställdhetsarbetet. Jämställdhet ingår även som ett horisontellt perspektiv i kvalitetsarbetet och lärosätet har identifierat att området är ett utvecklingsområde. Däremot konstaterar bedömargruppen att de flesta systematiska aktiviteter som är kopplade till jämställdhetsperspektivet handlar om satsningar som inte på ett påtagligt sätt berör utbildningarnas innehåll. Lärosätet använder sig av olika uppföljningsindikatorer på könsbalans, vilket bedömargruppen ser positivt på, men den typen av uppföljning har begränsad relevans för om jämställdhet beaktas i själva utbildningen. Här ser bedömargruppen att lärosätet har möjlighet att utnyttja och sprida de goda exempel och erfarenheter som finns inom verksamheten, exempelvis vid institutionen för hälsa. Bedömargruppen anser alltså att lärosätet inte har visat på rutiner och processer för att säkerställa att jämställdhet beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande på ett tillfredsställande sätt.
Bedömargruppen vill lyfta fram följande identifierade styrkor:
- Jämställdhet ingår som ett horisontellt perspektiv i lärosätets kvalitetsarbete.
- Det finns jämställdhetssamordnare för att utveckla jämställdhetsarbetet på lärosätet.
- Lärosätet erbjuder olika utbildningar och aktiviteter inom jämställdhetsarbetet för studenter och personal.
- Lärosätet arbetar aktivt med normkreativ kommunikation för att motverka snedrekrytering av ett visst kön.
- Institutionen för hälsa bedriver ett effektivt arbete med jämställdhetsintegrering.
- Det systematiska arbetet med att säkerställa att jämställdhet beaktas i utbildningens innehåll, utformning och genomförande bör utvecklas med avseende på alla lärosätets utbildningar, utöver könsbalans i studentunderlag och bland personal.
- Det bör tydliggöras för verksamheten hur jämställdhetsperspektivet kan integreras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.