Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 3. Utformning, genomförande och resultat

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Bedömargruppen anser att lärosätet har en tydlig ansvarsfördelning samt ändamålsenliga rutiner och processer för utformning, utveckling, inrättande samt nedläggning av utbildningar på grundnivå och avancerad nivå samt för forskarutbildningen. Lärosätet säkerställer i tillräcklig omfattning att utbildningarna utformas och genomförs på ett sätt som uppmuntrar studenterna till att ta en aktiv roll i lärandeprocesserna, samt säkerställer ett nära samband mellan forskning och utbildning i verksamheten. Vidare anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att dess utbildningar utformas och genomförs med tydlig koppling mellan nationella och lokala mål, lärandeaktiviteter och till viss del examinationer. Lärosätet använder också kontinuerliga uppföljningar och periodiska granskningar för att förbättra och utveckla utbildningarna samt utifrån dessa genomföra adekvata åtgärder. Bedömargruppens uppfattning är dock att lärosätet inte säkerställer att granskningsresultat och åtgärder publiceras och kommuniceras på ett ändamålsenligt sätt. Sammantaget anser bedömargruppen inte desto mindre att bedömningsområdet är tillfredsställande.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande övergripande styrkor:

  • Det finns tydliga processanvisningar för inrättande, utformande och avveckling av utbildningsprogram och kurser.
  • Det finns ett väl etablerat system med projektkurser, som genomförs i samverkan med externa organisationer, samt program som bygger på problembaserat lärande. De är exempel på pedagogiska former som stödjer studenternas aktiva lärande, inklusive examination.
  • En årlig mappning av kurser i relation till utbildningsmål utifrån förekomsten av undervisning och examination sker, vilken kan visa på möjligheter till kvalitetsförbättringar.
  • Flera exempel ges på hur systemet med uppföljningar och granskningar har lett till åtgärder för att utveckla och förbättra utbildningarna.
  • Den årliga lärosätesgemensamma kvalitetsrapporten ger en god överblick och är en tydlig styrka i kommunikationen av resultatet.

Bedömargruppen rekommenderar särskilt lärosätet att utveckla följande områden:

  • En kvalitetssäkring av sambandet mellan forskning och utbildning bör göras, för att säkerställa att integration mellan forskning och utbildning sker i praktiken.
  • Genomförandet och uppföljningen av studerandeaktiva former inom alla utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå bör ske mer systematiskt.
  • Lärosätet bör använda på förhand kända och dokumenterade bedömningskriterier på alla kurser.
  • Uppföljningsverktyg som exempelvis kurvärderingssystemet bör utformas utifrån ett mer ändamålsenligt fokus på kvalitetsutveckling.
  • Lärosätet bör förbättra kommunikationen av granskningsresultat, särskilt till engelsktalande studenter och till externa intressenter, med stöd av en språkpolicy.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)