Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte utformad och genomförs inte på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker inte med det omgivande samhället.

Samverkan kan ses i flera perspektiv; Bedömargruppen har berett frågan utifrån i huvudsak två aspekter; Lärosätets samverkansparter i samband med utformningen av utbildningen samt lärosätets vidare samverkan vid en eventuell utbildningsstart.

Initialt konstaterar bedömargruppen att SMI i flera avseenden är vana vid att samarbeta med andra aktörer av olika slag. Framförallt lyfter ansökan de inom akademiska aspekterna av samarbete, inklusive exempelvis Erasmus+ och seminarieverksamhet tillsammans med andra akademiska aktörer. SMI har också varit med och arrangerat vetenskapliga konferenser. Föreliggande ansökan är ett samarbete med SH. Bedömargruppen gör bedömningen att SMI har en aktiv och adekvat inomakademisk samverkan. Även inom VFU-området redovisar SMI ett samarbete med SH inom ramen för CPU med övningsskolor. Detta arbete har UKÄ granskat (Dnr 111-476-15) och finner att flera positiva aspekter finns i upplägget, exempelvis en höjd kvalitet på VFU.

Vid utformningen av utbildningen redovisas i ansökan i stort inte några kontakter utanför SMI. Hänvisning sker dock till att lärare vid SMI också är yrkesverksamma utanför SMI. Samverkan med SH, utifrån att den sökta utbildningen är ett samarbete med det lärosätet, finns redovisat. Vid följdfrågor under intervjuerna framkommer att SMI tagit del av andra lärosätens motsvarande utbildningar och haft informella kontakter med andra lärosäten gällande 7-9-utbildningen. Bedömargruppen uppfattar det som att inget underlag heller finns för gymnasieutbildningen. Inga formella kontakter med skolhuvudmän eller någon form av formell inhämtning av externt underlag för utformning av utbildningen har genomförts.

Bedömargruppen anser att någon form av externt material från skolhuvudmän av olika slag hade kunnat inverka gynnsamt på en fördjupning kring utbildningens utformning. Sammantaget ser bedömargruppen att det reses ytterligare frågor kring hur urval i utbildningen gjorts och till vilken grad det ger så goda möjligheter som möjligt att möta arbetslivet som musiklärare.

Efter en eventuell utbildningsstart uppger SMI i sin ansökan att ett programråd ska upprättas. Detta kommer att bestå av "representanter för SMI, SH, lärare, studenter och avnämare i kommun och skola". SMI kommer sålunda att arbeta för att idka samarbeten, något som också uppfattats vara såväl en självklar som en god tillgång för lärosätet Den enda uppgift som redovisats för programrådet i ansökan är arbete med "fördelningen i litteraturlistornas representativitet i fråga om jämställdhetsaspekter". Bedömargruppen uppfattar att SMI ser att ett programråd kan antas ha ytterligare uppgifter, men detta är inte redogjort för vidare i ansökningshandlingarna. I dessa handlingar har SMI skrivit fram kommuner som samarbetspart. I ansökningshandlingen finns exempel på där SMI endast ser kommuner som avnämare, trots att det idag finns betydligt fler skolhuvudmän inom den fristående skolan än inom den kommunala. Vid följdfrågor, vid intervjuerna, kring samarbeten formulerar sig SMI på vad som kan uppfattas som ett trevande sätt utifrån aspekten att en större och större andel elever också finns hos fristående skolhuvudmän.

Sammantaget ser bedömargruppen att det för bedömningsområdet arbetsliv och samverkan inte är säkerställt att SMI fyller de krav som ställs på området.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)