Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: FörutsättningarUtbildningsmiljön

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarUtbildningsmiljön

Det finns en relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning

I ansökan anges den vetenskapliga miljön som delvis baserad på personal som ännu inte rekryterats, vilket till viss del gör informationen svårbedömd. Den pedagogiska utbildningsmiljön kommer bäras upp av fast anställd personal.

Den vetenskapligt kompetenta personalen i form av lektorer är till antalet få, men dessa ska vara aktiva i utbildningen i relativt hög grad. Därmed finns grund för att studenterna kommer att erbjudas ett nära samband mellan utbildningens innehåll och dess forskningsgrund. Den anställda personalen anges vara aktiva forskare och deltagare i flera olika relevanta forskarnätverk. Lärosätets professionsinriktade miljö framstår för bedömargruppen som inriktad mot individuell instrumentalundervisning även om det i ansökan anges att det finns bredare kompetens i kollegiet. Här framhålls kompetenser inom områdena konstnärligt uttryck, musikdidaktik, musikvetenskap, vetenskapsteori samt praktiknära forskningsmetoder.

Studenterna anges få delta i ett forskande sammanhang och tillägna sig ett forskande förhållningssätt genom ett aktionsforskningsliknande förhållningssätt i ämnet musikdidaktik. För övrig vetenskaplig kompetens ämnar lärosätet samarbeta med SH och utveckla en gemensam forskningsmiljö, men även en egen forskningsmiljö inom ramen för utbildningsvetenskap.

Den vetenskapliga miljön och sambandet mellan forskning och utbildning bedöms som god, främst genom kompetensen hos medarbetarna och närheten mellan forskning och utbildning.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att det finns en relevant vetenskaplig miljö med bäring på interaktionen mellan forskning och utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)