Inledning Ämneslärarexamen
Uppdraget
Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut har den 16 mars 2020 ansökt hos regeringen om tillstånd att ut?fär?da ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i undervisningsämnet musik. Vi, Lia Lonnert, filosofie doktor, Linneuniversitetet, Jonathan Lilliedahl, filosofie doktor, Örebro universitet, Fredrik Påhlsson, arbetslivsföreträdare och Kajsa Ekstener studentrepresentant,, har fått i uppdrag av UKÄ att granska ansökan.
Bedömning
Vår bedömning har gjorts utifrån de krav som ställs i högskolelagen och högskole?förordningen samt utifrån de krav som finns sammanställda i Vägledning för ansökan om tillstånd att utfärda examen. |Uppdraget ligger inom ramen för det nationella systemet för kvalitetssäkring av högre utbildning (Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning. Redovisning av ett regeringsuppdrag, Rapport 2016:15). Under?lag för bedömningen har varit Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Instituts ansökan om examenstillstånd samt intervjuer som genom?för?des den 14 oktober 2020. Vid detta tillfälle genom??för?des gruppvisa samtal med lärosätets ledning, institutions- och utbildnings?led?ning, studenter samt lärare. Vår bedömning redovisas i bilaga 1. |Bedömningen sammanfattas i ett samlat omdöme med motivering.
Bedömargruppens preliminära yttrande har skickats till lärosätet på delning, för att påpeka eventuella sakfel. Delningstiden var tre veckor. Det svar som lärosätet inkom med framgår av bilaga 2. Vi har tagit del av lärosätets svar, och i de fall där vi gjort bedömningen att det varit relevant har ändringar gjorts i yttrandet.
De sakkunnigas rekommendation
Vi föreslår att UKÄ till regeringen föreslår att inte ge Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut tillstånd att utfärda ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i undervisningsämnet musik.
De sakkunniga
Lia Lonnert, ordförande och sakkunnig Jonathan Lilliedahl, sakkunnig
Fredrik Påhlsson, arbetslivsföreträdare Kajsa Ekstener studentrepresentant